Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Artikel: På jagt efter de irske linjer

På jagt efter de irske linjer
Irland

Riders.dk har været i det regnfulde land mod vest for at surfe de utallige bølger, Atlanterhavet sender ind mod den irske vestkyst.

Jeg mødte to forskellige holdninger, da jeg inden afrejse nævnte min kommende surfrejse til Irland:

1. Hvorfor i alverden tager du til et så koldt land for at surfe, når du kan tage sydpå?
  2. Irland er fantastisk, og når du har ’opdaget’ landet, bliver du ved med at komme tilbage.

Selvom det er et evigt koldt og vådt land, er jeg efter min rejse ikke i tvivl om, hvilken af de to jeg fremover vil vælge.

Irer elsker pubber. Det gjorde vi også // Foto: Sofie Kyed

Et koldt førstehåndsindtryk

Jeg skal da gerne indrømme, at omtrent hver gang jeg stod på stranden og tog mine varme sweatre af til fordel for en iskold og fugtig våddragt, mens vind og regn stod ind på min bare hud, drømte mig sydpå. Men når jeg lå ude i de uendelige rene atlanterhavslinjer med max ti andre surfere, var der intet sted, jeg hellere ville være.

Men man skal lige give Irland en chance.

Vores første stop var Lahinch, der var vores base gennem hele opholdet. Byen ligger cirka midt på vestkysten i en lille bugt omgivet af bakker og rester af gamle borgtårne.
Da vi først kørte ind i byen, mindede det mest af alt om en forladt flække i Vestjylland. Det var gråt og menneskeforladt, og regnen faldt uden ophør ned over byens tage.
Vi havde i forvejen fundet Lahinch Hostel, hvor vi indlogerede os. Det er en flere hundrede år gammel bygning, hvor man ikke kunne mærke forskel på, om vinduerne var åbne eller lukkede.
Men det hjalp os meget at bo på Lahinch Hostel, og det kom hurtigt til at føles som at komme hjem.

Bølger og borge er kendetegnet for den irske vestkyst // Foto: Sofie Kyed

Lahinch Hostel

Størstedelen af Irlands surfspots er omgivet af klipper, selvom bølgerne ser flotte og rene ud inde fra stranden, kan de sagtens ændre karakter i løbet af et par timer eller mindre.

Da vi først ankom til Lahinch, blev vi meget begejstrede, da vi så den ene rene linje efter den anden løbe ind mod Lahinch by. Hvis vi ikke var faldet i snak med Alexi Jaraczewski, der ejer Lahinch Hostel, var vi uden tvivl kåde sprunget ud i bølgerne. Men hvad vi ikke vidste var, at tidevandet var på vej op. Når det er på sit højeste, står vandet direkte ind på klipperne i bugten, og det er umuligt at komme ud af vandet, og du ville være nødt til at padle fire kilometer til den nærmeste sandstrand og efterfølgende gå tilbage til byen.

Det kan derfor varmt anbefales at bo på et surfhostel, så du får viden om de forskellige spots. Vi boede på Lahinch Hostel, som Alexi Jaraczewski har drevet i tre år. Det er indrettet som et surfhostel, så du blandt andet kan skifte til våddragt inden døre og gå direkte over til surfspotsne. Efter surf må du tage din våddragt på direkte ind under den varme bruser. Et kæmpe plus i den kolde irske regn.

Derudover er det et populært sted for surfere, så hvis du rejser alene, møder du hurtigt ligesindede, der også er dumme nok til at begive sig ud i de iskolde atlanterhavsbølger.

Australske Alexi Jaraczewski kom selv til byen for to et halvt år siden, da han var 26 år gammel.

• Jeg var på surftur i Asien. Da jeg løb tør for penge, besluttede jeg at tage til Europa for at arbejde. Tilfældigt mødte jeg en pige fra Irland, og hun anbefalede mig at tage til Lahinch, fortæller Alexi Jaraczewski.

Han googlede Lahinch og fandt ud af, at der var et hostel, skrev en mail til ejeren, og ugen efter arbejdede han der. Efter nogle måneders arbejde fik han tilbudt at overtage det hele.

• Det var en 30 sekunders beslutning. Der er en naturlig tiltrækning ved det her område, det er et ’happy place’, du får hurtigt venner her, der er ingen stress, og så er det et af de bedste surfcommunities, jeg har mødt. Både i og uden for vandet. Derfor var det en nem beslutning at slå mig ned her, fortæller Alexi Jaraczewski i dag knap tre år efter, han først kom til byen.

Alexi foran Lahinch Hostel. Gennem hele turen var han klar til at give gode råd til, hvor vi skulle køre hen. // Foto: Sofie Kyed

Shore shots filmfestival i Sligo

En gang om året bliver der afholdt surf-filmfestivalen Shore Shots i byen Sligo, der ligger i den nordvestlige del af Irland, der selvfølgelig er omgivet af surfspots. I år var det sjette gang, filmfestivalen blev afholdt med over 10 konkurrerende surffilm fra Irland – hovedsageligt vestkysten. En gennemgående tendens i alle filmene var et utroligt højt teknisk niveau både hvad angår kamera og surf.

Her fik man udover at se samtlige surfspot i landet også mulighed for at møde det irske surffællesskab, der godt nok er lidt sammentømret men et hyggeligt fællesskab, hvor det virker til, at alle kender alle.

Hold øje med hjemmesiden www.shoreshots.ie for datoerne i 2019.

Point breaket i Strandhill på en weekenddag i solskin // Foto: Sofie Kyed

Big Wave surfernes paradis

Der er bølger til alle niveauer i Irland – også de helt gode surfer, der skal have de størst mulige bølger: Big Wave surferne.

Der er flere spots med gigantiske bølger, hvor nogle skøre irere bliver trukket efter en vandscooter og med høj fart surfer ned ad de enorme bølger med livet på spil. To af de populære spots kan ses fra klippepartiet Cliffs of Moher, som ligger få minutter fra Lahinch. Her kan man være heldig at ramme de perfekte forhold, så man fra klipperne kan se de allerbedste surfere sætte deres liv på spil i de gigantiske bølger.

Også længere mod nord kan man få et glimt af de frygtløse surfere ved spottet Mullaghmore.

Det var som om, alle de irske surfere vi mødte, enten allerede var Big Wave surfere eller seriøst overvejede at begive sig ud i de gigantiske bølger.

Dingle Peninsula

I den sydlige ende af vestkysten ligger halvøen Dingle. Området er ikke så veldokumenteret på Magicseaweed, men det var her, vi fandt noget af det bedste surf. Hvis man bare kører rundt langs kysten og søger, dukker utallige små bugter med swell og læ op. Og så er der en masse liv i Dingle-by med mange små pubber med traditionel irsk live-musik. Vejen dertil går over det kendte og klart anbefalelsesværdige Conor Pass med udsigt til hav og bjerge.

Når der ikke er swell

Selvom Irland består af utallige små halvøer, hvor du næsten altid kan finde læ, så kan det faktisk ske, at vinden enten kommer direkte fra Vest, eller der bare ikke kommer et swell i nogle dag. Hvilket skete for os – men det var næsten en fordel, ellers havde vi ikke set alle de andre seje ting, man kan opleve i Irland.

Uendelige vandreture ved klipper og nationalparker

Det er ikke kun surfere, der rejser til det lille land i nordvest, også for vandrere er Irland et populært rejsemål. Irland har nemlig mange store nationalparker og en meget vekslende natur med store klippepartier, bjerge og åbne arealer. Langs med kysten kører The Wild Atlantic Way, som er en 2500 km lang rute langs kysten, som man enten kan tilbagelægge i bil, på cykel eller på gåben, som mange vælger at gøre.

I kort afstand fra Lahinch ligger Cliffs of Moher, som er et af Irlands mest populære turistattraktioner. En otte kilometer lang klippestrækning med fuldstændig lodrette klippevægge på op til 214 meters højde over havoverfladen.

Hvis du starter i modsatte ende af visitor centor, kan du opleve den populære turistattraktion næsten alene // Foto: Sofie Kyed

Der er mange bjerge på Irland, vi besteg det næsthøjeste, Mount Brandon // Foto: Lina Jespersen

Det eneste selskab vi havde på vej mod toppen var fårene. Dem var der mange af // Foto: Sofie Kyed

Bo i et slot

Før Englænderne kom til, herskede lovløsheden i Irland, hvor mange klaner bekrigede hinanden, derfor boede de rigere irske familier i små borge, hvor de kunne sikre egen overlevelse bedst muligt. Resterne fra den tid kan ses overalt i landet, hvor borgruiner popper op i landskabet. Og man kan faktisk købe sin egen borg(!!!).
Det har Peter Hayes gjort. Og på Airbnb kan man leje tårnet i borgen og bo i ægte Game of Thrones stil.
Da vi kørte ind til slottet blev vi mødt af en mand i overalls med et stort gråt hår omkring og i ansigtet. ”You fuckers,” var det første, han sagde, da vi rullede vinduerne ned. Og derefter stoppede han ikke med at snakke, mens vi var der.

Det var en kæmpe oplevelse at bo i et slot. Men mødet med ejeren Peter var en mindst lige så stor oplevelse, og han introducerede os for ‘Irish Craic’.

Han holdt sig ikke tilbage med at besøge os i tårnet og fortælle historier.

Du kan leje en nat i borgen her:

Borgen er også til salg, hvis du vil gå all in på borglivet.

Vi boede i toppen af tårnet med udsigt ud over landskabet // Foto: Sofie Kyed

En stor del af oplevelsen ved at bo i borgtårnet var bare at hænge ud der // Foto: Lina Jespersen

Sådan kom vi frem

Det kan klart anbefales at have bil i Irland, for det er den nemmeste måde at komme til de mange surf spots langs kysten. Også selvom de kører i venstre side! Vi fløj til Dublin, hvor vi lejede en bil og kørte på tværs af landet. Det tog omkring tre timer.

Alternativt kan man køre til Frankrig og tage færgen til Irland, hvis man vil have sin egen bil med.

Det kan virke som en fantastisk plan at køre rundt i en autocamper – og vi overvejede det meget. Men husk at have det våde klima med i overvejelserne. Det regner meget! Rigtig meget.

Hvornår skal du rejse til Irland

Vi rejste til Irland i slutningen af april. Det passede perfekt til os. De mere hardcore surfere skal klart tage til Irland om vinteren, da det er her, de store swells kommer. Men det er også en meget kold fornøjelse. I april fik vi både lidt varmere forhold og solide swells.

Om sommeren kan solen faktisk skinne, og der kommer stadig små venlige bølger ind.

På vej ud til party waves i det helt klare grønne vand // Foto: Brian Little

Det var nemt at møde andre surfere at tage på tur med, især efter vi fandt en magisk lille bugt i Dingle, som vi blærede os med om aftenen på puberne // Foto: Sofie Kyed

Surfspots

Der er utallige surfspots langs vestkysten af Irland, vi har kun opdaget en brøkdel af dem – og selvfølgelig kun gengivet de mest oplagte – resten må du selv finde. Her er vores erfaringer med spotsne:

Strandhill

Kun et kvarter fra byen Sligo ligger den lille kystby Strandhill, som har to surfspots lige ude foran byens promenade. Det ene spot er et langt beach break, som kan underholde et stort antal surfere samtidig – bedst til longboardere.

Til venstre for det er der et point break, hvor der er lidt mere kamp om peaket, til gengæld er det en stejl og hurtig bølge, der kan surfes til begge sider. På en weekenddag kan det være ret crowded, så planlæg turen herud på en hverdag.

Easky Left og right

Lidt syd for Sligo ligger en del surfspots, blandt andet Easky Left og Right. De ligger på kystlinjen ind mod en bugt på en nordligt vendt side, derfor er det forholdsvist nemt at finde læ her. Selv ved en vind fra vest, der ellers kan ødelægge de fleste surfspots i Irland, kan det virke, hvis vinden bare er en smule fra syd. Og så kan spottet levere store solide bølger, der også er til at surfe for alle os, der ikke er Big Wave surfere.

Easky Right på en stor dag. De små sorte prikker er surfere. // Foto: Sofie Kyed

Lahinchbugten

I bugten i Lahinch løber utallige bølger ind, det er et stort beach break, der er særligt godt til begyndere, fordi der er plads til alle, og ved lavvande er der ingen klipper, man skal være opmærksom på.

Længere ude bagved bliver bølgerne store, stejle og hurtige, og de kan tilfredsstille de fleste surfere på de fleste dage. Bølgen kan surfes til begge sider.

Dingle Peninsula

Hele halvøen Dingle er fyldt med små bugter med bølger. Selv når det virkede fladt, kan man finde swell et sted. Og når det blæser, er det nemt at finde læ. Klart et besøg værd.

Rene små bølger ved Dingle // Foto: Sofie Kyed

Cornish

På hjørnet af Lahinch bugten ligger Cornish Left, som er en venstrebølge, der løber lige ved klippekanten. Den kan surfes af de fleste, og modsat beach breaket, kommer bølgen stabilt og brækker det samme sted, så det er nemt at læse og på den måde få mange bølger på kort tid.

Turen bestod af Sofie Kyed og Lina Jespersen.

Når man er vandt til lidt rodet vand i dk, var det luksus at surfe helt rene linjer i Irland // Foto: Sofie Kyed

De lodrette klippevægge ved Cliffs of Moher var den farligste oplevelse på turen. Hvert år dør omkring 8 personer ved klipperne – blandt andet ved selfie-ulykker // Foto: Lina Jespersen

Vi mødte danske Natacha Muderspach, der bor i Irland, hun viste os de bedste surfspots og pubs // Foto: Lina Jespersen

Bølgerne ruller ind i Lahinchbugten // Foto: Sofie Kyed

En kold Atlanterhavs-vasker til Lina Jespersen // Foto: Brian Little

Read more

Tag på Oure Freestylecamp til sommer
Freestylecamp

En af Danmarks største helårs JIB parker danner rammen om et nyt sommertiltag for alle freestyleinteresseret i efterskolealderen. Tag med på Oure Freestylecamp, få nye venner samt udvikl de skiløb ...

Riders.dk x Lakor kundeaften
business

Sammen med vores gode venner fra Lakor inviterer vi alle Riders.dk’s læsere til en hyggelig kundeaften. Kom ind til en fyraftensøl og rabat på deres fede tøjkollektion, onsdag d. 23. maj. Det jysk...