Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Grundlæggende teknikker

Når du kommer ud på pisten er det vigtigt at det er dig og ikke dine ski der bestemmer retningen og farten. For at opnå dette skal du lærer at dreje. Første skridt er at lærer at plove, dernæst kan ploven overføres til et plovsving. Stille og roligt vil du opleve hvordan du får mere styr over skiene og kan begynde at samle skiene. I processen vil du uundgåeligt komme til at falde en del, det er en del af skiløb, selv de mest habile skiløbere står på halen i ny og næ. Er der nogen der påstår at de aldrig falder, er det fordi de ikke udfordre sig selv og aldrig bliver bedre. Pukler Hvad enten du vil det eller ej ender du på en pukkelpist på et eller andet tidspunkt, og tager du det med ro er der intet problem i det. Men har du tænkt dig at opsøge puklerne er det en fordel at have kvalifikationerne i orden. Det kan nemlig være meget svært at gennemføre en pukkelpiste i plov. Almindelig undervisning op til et vist niveau, kan gøre at man får det en hel del lettere i puklerne, end hvis man bare hopper ud i det. Undervisningen gør at man ved hvordan man skal bruge skien, om man så kan eller ej, så længe man bare bliver ved og ved med at prøve, og gøre det man har fået af vide af instruktøren. Fordi hvis du ved mere om hvad man skal gøre, bliver skiløbet også sjovere i sidste ende; og det er jo derfor vi alle løber på ski. De indledende manøvre Inden man begynder at tonse rundt i puklerne, er det godt at træne teknikken på en almindelig piste, idet alle de fejl man laver på en piste bliver 10-doblet i puklerne. Det er vigtig at kunne svinge hurtigt, dvs. kunne lave kortsving og ikke bare storslalomsving eller styrtløbssving, for så går det galt. Den almindelige carving teknik virker ikke i puklerne. For at lave kortsving skal man have den rigtige balance fremme i støvlerne, for er man i bagvægt er det umuligt at lave kortsving og her gælder det ikke bare, at ens skinneben er trykket frem i støvlen, men også at ens hofte er fremme over støvlerne, overkroppen er ret og ikke bøjet frem over skien. Der er mange der løber med foroverbøjet overkrop fordi, så behøver man ikke at bruge benene lige så meget idet, at vægten fra ens overkrop hjælper til med at trykke i svinget så man får et "rebound". Hvorfor skal armene være fremme kan du så spørge, det er fordi, ved kortsving teknik skal stavene bruges til hvert sving og for at holde balancen fremme skal stavene være fremme hele tiden og stavisættet skal sættes af håndledet og ikke hele armen, for bruger man hele armen, bliver armen trukket tilbage og kommer bagved skulderen og man bliver derved trukket i bagvægt af staven/armen. Når dette sker kan man heller ikke nå at få staven frem igen til det næste stavisæt og således bliver det bare værre og værre, kortsving er jo korte og hurtige! Staven skal plantes langt fremme så man igen ikke bliver trukket i bagvægt fordi man overhaler staven. Sørg for at holde benene samlet men vægten på dalskien, og lav et skærende sving. Det gælder om hele tiden at skærer med dalskien for ellers får man vægten over på inderskien, og man står derved ikke lige så godt fast og man får ikke det ønskede "rebound" som man kan kontrollere farten med, en øvelse for at få et "rebound" er ved at fremtvinge et, når man færdig gøre sit sving laver et let hop over i det næste sving. Prøv også at når du skærer svinget så krum/tryk storetåen ned i støvlen, husk hele tiden at være fremme i støvlen. Hold overkroppen i samme faldlinie hele tiden så overkroppen faktisk holdes lodret og det kun er benene fra hoften og ned der svinger ud til siden. Når du laver kortsving så prøv så vidt muligt at holde en rytme i dine sving, derved opnår du større kontrol og du får et meget mere dynamisk skiløb. Starten på en pukkelpiste Når du starter på en pukkelpiste, så lad være med at finde den stejleste og den med størst pukler for så er det endnu sværere at lærer det. Find en pukkelpiste der ikke er for stejl og ikke har kæmpe pukler så du bare bliver kastet rundt mellem de store pukler, husk teknikken fra kortsvinget, hvor din overkrop skulle holdes lodret og i faldlinien. Kig nu efter et godt spor som har en lige faldlinie, det gør ikke noget, i hvert fald ikke i starten, at sporet kun er 5-10 pukler langt, for så kan man stoppe op og kigge efter et nyt spor derfra. Ved at kigge efter et spor gør man det lettere for sig selv, fordi man derved er fri for at lave et storslalom sving mit på pukkelpisten for at finde frem til den næste pukkel. Finder man et godt spor er det også lettere at holde rytmen i gang og derved svinge rytmisk og dynamisk ligesom i dine kortsving og man behøver ikke kigge efter de næste pukler man skal svinge i, man har jo nok at gøre med at holde farten nede og holde den rette balance. Sørg altid for på en pukkelpiste at kigge op ad pisten inden du starter, for at se om andre har fundet det samme spor som du har men bare starter længere oppe og allerede er godt i gang med sit løb, for som du også selv vil opdage kan det være meget irriterende at andre står lige i det spor du har udset. Selvfølgelig gælder de sammen regler på en pukkelpiste som på en almindelig piste, hvor f.eks. den der kommer oppe fra har ansvaret og skal stoppe for den der er længere nede. Svinge i puklerne Der er mange der tror, at når man løber pukler skal man have vægten på begge ski, det er ikke rigtigt! Da man som ved almindeligt skiløb ikke kan kontrollere særlig meget når man har kant med inderskien. Mange tror dette her fordi man løber med samlede ben, men de samlede ben bliver man nød til at have for ellers vil den ene ski køre oppe på puklen og den anden nede i pukkeldalen. Det er vigtigt at tænke på at det er dig som "skiløber" der skal kontrollere puklerne og ikke puklerne dig bestemmer over dig og hvor du skal hen. Det skal lige siges at inden for Carving skiløbet løber man meget mere på to ski end alt andet skiløb. Der er mange som spørger om man skal svinge oppe på puklerne eller nede i pukkeldalen, det rigtige svar er, at man skal svinge imellem pukkeldalen og toppen af puklen, altså på siden af puklen. Retningslinjen er faktisk den samme, som ved kortsvings teknikken, bortset fra at her er terrænet ujævnt og man skal derfor samtidigt tænke på, at absorbere imellem hvert sving. Her er det vigtigt, at når man absorbere en pukkel, strækker man benene ud igen efter puklen, for ellers kan man jo ikke absorbere den næste pukkel. Når man strækker benene ud efter puklen skal man skubbe hoften fremad så man kommer længere frem i støvlen, så skispidsen kommer ned i den næste pukkeldal og man bevarer snekontakten. For ved at bevarer snekontakten er det lettere at lave det kontrollerede skærende sving. Du skal placerer staven på toppen af puklen fremme foran dig, før du faktisk begynder dit sving og lade håndledet styre staven frem igen, lige efter du har lavet dit sving. De vigtige regler i puklerne: Fart kontrol, vægt fordeling (fremad og til siderne), absorbering og vertikal ben arbejde, brug af stavene, angulation i hoften, 1 skiløb frem for 2 skiløb. Hop Hvis du har prøvet at hoppe før, som du jo nok har, og du er landet i bagvægt så er det på grund af det altafgørende i et hop, nemlig afsættet. Dit afsæt bestemmer nemlig hvordan du flyver i luften og lander på sneen. Når du starter med at hoppe, så byg et hop som en flowder (flowder= et hop med langt tilløbs stykke og en ikke alt for stejl afslutning), lad være med at bygge et stejlt hop, for bygger man et stejlt hop lære man ikke at sætte af ordentligt, fordi man derved kommer alt for højt op i luften hvis man sætter rigtigt af og det passer modet nok ikke til i starten. Der findes flere måder at lave et perfekt afsæt på, en af dem er 4 punkt afsættet, som jeg benytter mig mest af, afsættet afhænger dog også af den/de figurer man vil udfører i luften. Ved 4 punkt afsættet sætter man begge stave i hoppet samtidigt med, at man sætter af med benene, det er vigtigt at sætte af og ikke bare lade skiene glide ud over hoppet, for afsættet bestemmer balancen i luften og i landingen. 4 punkts afsættet er den letteste måde at lære afsættet ordentligt på, idet man når man sætter stavene i, strækker benene så man laver et hop ligesom man ville have lavet det uden ski på. Når du kommer ud til kanten af hoppet skal dine ben være strakte og skiene skal faktisk løfte sig fra hoppet og ikke bare glide ud over kanten på hoppet. Husk at give efter i benene når du lander så du absorbere stødet fra landingen og ikke mister balancen.