Spring til indhold

Artikel: Josefine Lützau blogger part 2

Josefine Lützau blogger part 2
freeride

Jeg er egentlig tilbage på den nordlige halvkugle og sidder i øjeblikket i Østrig, men derfor skal skal i da ikke ikke snydes for det der ikke kom med fra New Zealand i første omgang, og så får i lidt om min første uges tid tilbage i Alperne.

Wanaka Aprés

Udsigten over Lake Wanaka fra Treble Cone view point

Hvis i skulle være i tvivl havde vi det pænt vildt i Wanaka – bare spørg alle dem jeg har været sammen med siden jeg kom tilbage. Tror de er pænt trætte af at høre på sætninger der begynder med ”I New Zealand…” eller ”I Wanaka…”. Men jeg har simpelthen smaskforelsket mig i det land så her kommer der altså lidt mere om New Zealand…

Wanaka er actionsports/aktvitetsmekka og enhver ny aktivitet skal som regel overgå den foregående, så vi lavede egentlig bare pænt mange sjove ting der. Vi fik filmet lidt tøse shred for det Wanaka baserede mærke Mons Royal, som lidt endte i hat og briller, men drengene tog selvfølgelig igen tingene til et andet niveau da der skulle filmes noget mere for Mons i forbindelse med lanceringen af nogle nye produkter så efter ski stoppede vi ved Glendhu Bay hvor Charlie sørgede for eftermiddags BBQ og to af drengene ofrede sig for kameraet og hoppede i søen med ski, støvler og ABS som redningsvest. Tjek også All us in Winterland/Mons Royals seneste edit fra deres tur til Dragonfly Peak med Fraser McDougall, Cam McDermid, Charlie Lyons og Stef Zeestraten her:

Dragonfly Peak – Mons Royale from cam McDermid on Vimeo.

Charlie BBQ

Fraser McDougall

Ellers har vi klatret, hoppet i søen fra broer efter MTB ture, vi har wakesurfet, været mere på vandet og DJ har revet mig rundt i fitnesscenteret og på trampolin… Og så bliver en blue bird dag med rat pack shred og forårssne vidst ikke meget bedre.

Sam Smoothy
Foto Cam McDermid
Foto Niall Sutherland
Fra venstre: Malin Karlsson, Tom Brownlee og Anna Smoothy baber den i solen

Glamping – en lille over night touring mission på Cardrona

Anna har mere eller mindre arbejdet i døgndrift siden midt august da hendes kollega har fået redet sig et grimt brud i anklen, så Anna passer pt. både hende og hendes kollegas job – hun er radiolog i Wanaka og Queenstown og dem er der tilsyneladende ikke for mange af. Men midt i oktober havde hun endelig lørdag OG søndag fri, så vi tog på en lille touring mission i Cardrona’s backcountry sammen med snowboarder Mike Handford, der altid melder sig som den første hvis planerne bare lugter lidt af eventyr. Vejrudsigten sagde godt nok rimelig stærk vind natten over men vi blev enige om, at vi godt kunne klare en kold nat på bjerget, så vi pakkede vores rygsække med skind, telt, liggeunderlag, sovepose og stormkøkken og så var der ellers lidt forskel på vores oppakning da vi kom ud over det essentielle. Min huskeliste sagde tørre sokker, scrog (red. trailmix/studentenfrutter – alt afhængig af hvilket land man nu associerer den uundværlige miks af nødder og tørrede frugt med – men nu er jeg stadig pjattet med kiwierne og så lyder bare lidt federe, at kalde det scrog) og toiletpapir, og Annas liste sagde stangtennis og spillekort.

Anna oppakning
Foto: Victoria Beattie

Mike&Anna Swingball

Det blev så godt nok kun til ét enkelt slag stangtennis og halvt spil rummy inden sengetid fordi vi simpelthen havde så travlt med at køre labs omkring vores camp hele dagen, at vi var fuldstændig revet midt over kl. 21, da vi endelig havde fået slået telt op, lavet mad og fået støvlerne af. Kan informere om at mine Salomon X-LAB 130 var en absolut fest at skulle i, i midten af ingenting efter, at de havde stået en nat i forteltet… Any way så evig tak til Anna for at være Anna og bare altid være et festligt indslag – fra nu af er stangtennis altid på pakkelisten til over night touring missioner om ikke andet så fordi, at det ser mega bad ass ud at have på rygsækken.

Mike splitboarding omkring vores camp med Queenstown i baggrunden.

Vi kørte spring corn til solnedgang og min ønskeliste til jul er nu spækket med eventyr gear for det var bestemt ikke sidste gang jeg tog på en mission bjergene. Meget, meget mere af det til foråret!

Foto: Mike Handford

Bye bye Wanaka

Da kalenderen viste den 1. Oktober kunne jeg ikke udskyde min retur til Europa længere og jeg måtte vende snuden hjemad mod Danmark for et ultra kort visit og så ellers ned til vinteren i Østrig. Jeg tror ikke engang, at jeg vil sige at ’fantastisk’ er adjektiv nok til at beskrive mit sensommereventyr i New Zealand for det har været meget mere end det. Jeg er kommet tættere på gamle venner, og har fået et utal af nye, som alle har gjort dagene i Wanaka alt andet end kedelige – generelt tror jeg egentlig bare at New Zealændere nok er det mest behagelige og varme folk jeg har endnu har mødt, og landet tilbyder uendelige muligheder til at gøre alt det som størstedelen af jer, der læser med her er mere eller mindre afhængige af. Det er i hvert fald ikke sidste gang, at jeg tager turen om på den anden side af jorden. Cheers Wanaka, vi ses i 2016.

Wanaka
Bradley Marshall og Malin Karlsson gør det eminent som pirater til international pirate day

Tom og Mike som de flotteste jalapenos i byen

Forår i Wanaka
Nå ja, jeg fik også lige rundet Hong Kong på vej hjem.

Snowcamp og testuge i Sölden 2015

Team Salomon/Atomic

Testuge i Sölden i uge 46 er altid et af efterårets højdepunkter, og i år var ingen undtagelse. Jeg var selvfølgelig der nede som en del af Salomontruppen og co-team riders Christina Rasmussen, Hannibal Haibrock og jeg kørte et par freeride workshops for Snowcamp deltagerne. Det står stadig lidt sløjt til med snemængden hernede så freeride i klassisk forstand blev der ikke så meget af. Vi fokuserede i stedet for på playfullness, hvilket i bund og grund jo er kernen i freeride, så på trods af ringe forhold fik vi det absolut bedste ud af det vi havde, og hele banden havde en fest på bjerget!

En flok dejlige, glade og mega seje workshoppere klar til en gang gletsjer shred
Yup, der mangler lige et par centimeter hist og her…

Snowcamp og testuge er fantastisk hyggelig, og som regel også virkelig en våd affære med sene aftener og urimeligt tidlige morgener på bjerget, så man føler sig lidt slidt efter sådan en uge… på den gode måde! De sidste to nætter har jeg så taget revanche for tabt søvn og nappet 12 timer i streg begge nætter, så jeg er så klar til en uge med teknik træning inden jeg rykker til St.Anton for sæsonen. Stay tuned!

Peace out fra Troels Iversen der flexer flot på køleren af DDS bilen og gør sig klar til en uge med høj sol og damer

Read more

Ny dansk ski- og snowboardfilm ser dagens lys: ONE & MORE
One & More

I efteråret 2011 sluttede en æra i det danske ski- og snowboardmiljø efter at RAD Film stoppede med at lave deres årlige skifilm. Efter snart 5 års tomhed vil et nyt projekt nu lave om på dette. ON...

5 stærke til Isabella Tvede-Jensen
Isabellatvede

Vinteren er så småt over os, og vi er nået til tredje omgang af sæsonens “Fem stærke”, der går til Isabella Tvede-Jensen. Isabella har brugt det sidste år på vilde skieventyr. I december 2014 rejst...