/Open Wear – Bæredygtigt outerwear

Open Wear – Bæredygtigt outerwear

Af Jens Peter Frederiksen

Direkte ud af den schweiziske hovedstad, Bern, er der kommet en ny spiller på markedet for outerwear. Med bæredygtighed vil Open Wear skabe noget nyt i outerwear-industien.

Open Wear ideen er lige omkring to år gammel – og det er gået hurtigt fra idé til produkt. De to gutter bag mødtes hurtigt over det fælles mål, at de ville lave noget anderledes og noget der ikke ville belaste miljøet mere højst nødvendigt. Læs mere om de to grundlæggere, Martijn Jegerings og Chris Westen.

I sommeren 2016 lavede de deres første Kickstarter-kampagne der på blot 12 timer nåede deres mål på €15.000,-. Tingene tog hurtigt fart og deres kampagne nåede på 29 dage helt op på €51.829,-.

I vinteren 2016/17 kunne de første 300 investorer af kampagnen bruge deres nye Open Wear tøj. Filosofien fra Open Wears side har fra starten været at være så involverende som muligt. Derfor bad de også om feedback fra deres første kunder. Heldigvis var feedbacken positiv, dog med få ændringer, og med en nominering til en ISPO award, en masse motivation, fik de en professionel designer med på holdet og startede en ny Kickstarter. Denne gang til Open One Series som også nåede målet, kom i produktion og som vi har testet.

Grundet den måde firmaet er startet på – med hjælp fra folk – er Open Wear ligeså meget et community som et brand. Et firma er jo heller ikke noget uden deres kunder, og det har Open Wear taget meget bogstaveligt, som nogle af de første i outerwear-industrien. De mener, at du som kunde, er en del af deres community også er den ambassadør for deres brand og vil gerne inkludere dig – jo mere aktiv du er – jo større rabat kan du optjene, lidt som bonuspoint hos flyselskaber.

Open Series One

Materialet tøjet er syet af er 100% genbrugs PET materiale (der bliver brugt 30 PET flasker til en jakke) og er uden PFC (fluorcarboner). Det er en Sympatex 3-lags skaljakke og membranen har et vandsøjletryk på 45.000mm. Alle lagene er laget af polyester der gør det nemt at genbruge tøjet, når det bliver tid til det. Til ISPO award i 2018 blev Open Series One hædret med en guldmedalje i 3L outerwear-kategorien og viser derved sit værd blandt de etablerede brands. Se forklaring af Open Series One. (Bemærk at den er lavet i forbindelse med deres Kickstarter kampagne).

Vores kommentarer

  • Virkelig velfungerende tøj der har et passende fit til freeride
  • Gode store lommer i jakken, som man nemt kan åbne med handsker på
  • Mange muligheder for ventilation
  • Farveudvalget rammer bredt
  • Både jakken og bukserne indeholder desuden RECCO for ekstra sikkerhed
  • Jakkens hætte har plads til hjelm og er nem at justere
  • Prisen er klart med til at gøre det tilgængeligt for flere og du får meget for pengene
  • Hele filosofien bag produktet tiltaler os – Bæredygtig produktion og genbrugsmaterialer er vejen frem


Detaljer

Nem at justere elastikken i bunden af jakke, også med handsker på


Massere af lynlåse til ventilation når det går op ad

Når, men hvad koster det så?

Overraskende lidt i forhold til hvad man får. En jakke vil stå dig i €389,- (ca. kr. 2.920,-) og bukserne €329,- (ca. kr. 2468,-). For at holde prisen nede, har Open Wear en forrentningsmodel der skipper mellemmanden, det gør de ved ikke at have nogle forhandlere og du kan kun købe tøjet direkte hos dem på deres hjemmeside.

Størrelse og fit: Jeg er 176cm og passer medium // Foto: Fabian Omne

 

Se mere

 

 

TOPBILLEDE AF HELMUT DÜRINGER

 

TAGS:

Har været en del af Riders.dk siden 2011. Jens Peters passion findes i hovedsageligt i skisporten, hvor freeride og freestyle fylder mest, dog er surfing begyndt at fylde mere og mere. Til dagligt læser Jens Peter på CBS. E: jens@riders.dk