Da den teoretiske fysik mødte snowboardingen
Norge 1997. Den norske fysiker Jørgen Karlsen observerer sine børn stå på snowboard. Han undrer sig over, hvorfor disse boards er flade i bunden. Når man har en hjerne, der er sporet ind på teoretisk fysik, biofysik og dynamik giver det nemlig i første omgang overhovedet ingen mening. Han er overbevist om, at et board med en dynamisk præ-shapet base ville fungere langt bedre. Faktisk er han så overbevist om sin idé, at han beslutter sig for at udvikle en prototype til sine børn. Den viser sig meget lovende, og året efter tager han patent på ideen, og giver den navnet Triple Base Technology.
Det Karlsson opdagede var, at konventionelle brædder ændrer form, når de bliver presset igennem et sving. Vridningen vil tvinge brættet ud i en 3D form. Det var for fysikeren helt tydeligt at denne form var en fordel i forhold til køreegenskaberne for snowboards.
Spørgsmålet var nu bare, hvordan man fik ideen ført over i egentlig produktion af snowboards. Svaret var for Karlsson at dele nose og tail op i 3 sektioner, og derved give brættet en tredimensionel form, hvor den venstre sektion var til at dreje til venstre, den midterste til at køre ligeud og den højre til højresving. Resultatet blev derfor et board med en tredelt base.
Nu hvor prototypen var på plads, valgte Karlsson at prøve modellen af hos nogle professionelle snowboardere. Karlsson inddragede nogle dedikerede norske snowboardere i projektet og i fællesskab fandt de ud af, at man ved at løfte de bredeste dele af brættet kunne skabe den optimale løsning på vridningsproblemet. De norske riders blev hurtigt stoked over Triple Base Technology, og over hvor meget nemmere de basale bevægelser blev med den nye teknologi.
Med input fra de professionelle riders blev Triple Base Technology forbedret gennem flere års feedback og fintuning.
Tingene begyndte således at tage fart, og Jørgen Karlsson besluttede sig for at indvie resten af snowboard-industrien i sin nye opfindelse. Efter utallige møder, og demonstrationer stod det klart, at industrien ikke tog projektet alvorligt. Gang på gang blev han affejet. Men nordmanden gav ikke op, da han var overbevist om, at han havde fundet den perfekte form for snowboards.
For Jørgen Karlsson blev det nu personligt. Hvis de ikke ville tro på ham, så skulle han nok selv vise dem, at han havde ret. Jørgen samlede derfor et hold af sine testboardere og besluttede sig for på egen hånd at skabe et snowboardfirma, der skulle bringe hans ide ud til folket.
Vi skruer tiden frem til 2003. Karlsson har teamet op med nogle virkelig erfarne norske riders. De har startet firmaet Bataleon, og er i fuld gang med at få produceret de første brædder hos GST i Østrig. Det står klart for dem, at snowboards ikke er bedre end de materialer de bliver lavet i, og derfor er der ikke sparet på noget: kun de bedste materialer bliver brugt i processen. Det koncept har Bataleon holdt fast i, og her ligger også forklaringen på, hvorfor prisen på Bataleons brædder generelt er en anelse højere end på andre boards.
Bataleon voksede, og det var nu tid til at satse udenfor Norge. Distributionen blev styret fra Belgien, og et designkontor blev oprettet i Amsterdam sammen med et amerikansk hovedkontor i Tacoma.
Nu til dags bliver Bataleon’s Triple Base Technology solgt over hele verden. Firmaet har en pæn share på markedet, og forsøger at holde fast i sit udgangspunkt. Der er ingen tvivl om, at Bataleon med sin specielle historie er et enestående firma inden for industrien, og brædderne kan i dag bryste sig af en voksende fanbase.
Det lyder jo alt sammen rigtig godt. Men virker det?
Efter at have fået den lange salgstale og den interessante baggrundshistorie fra Claus Kongsbak, som distribuerer Bataleon i Danmark, tænkte Riders.dks skribent sit. Men da min redaktør stod og skulle på tur til Sverige for at teste brædder weekenden efter, fik jeg lov til at give ham et par Bataleon-slæder med nordpå. Kongsbaks sidste ærkejyske ord var: ”Du tror sikkert, jeg bare snakker, men hvis jeg ik´ har ret, så får du en kasse bajere! Det siger jeg hver gang, jeg sender nogen af sted med testbrædder. Og jeg har aldrig givet en eneste kasse endnu.”
Følg med på Riders.dk og se om der var øl på Bataleons regning, når reportagen fra testturen i løbet af et par dage bliver lagt op.
Bataleon team from harlem jungle on Vimeo.