Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Artikel: Dansk juniorsucces i tysk mesterskab

Mesterskab

Dansk juniorsucces i tysk mesterskab

Der stod Danmark på samtlige topplaceringer i ungdomsrækkerne, da der på Sylt for nylig blev afviklet finale i de åbne tyske mesterskaber.

Følgende artikel er blevet bragt i Bådmagasinet. Artiklen er blevet tilføjet et udsnit af Mikael Harboes oplevelser på Sylt. Stævnet var ikke bare var en stor mundfuld i form af bølger, hård vind og brænding, men samtidig Mikael Harboes første internationale stævne.
Sebastian Kornum vandt u/20 og Christian Justesen tog sig af u/17 klassen. Danni Jakobsen blev 3’er i u/20 efter Sebastian og Philip Kôster og 16’er overalt. Mikael Harbo, der er ny i kapsejladsregi, sluttede 40 overalt. Alle fire kommer fra Skive Windsurfingklub, der danner rammen om DS’s Kraftcenter for surfere.

supremesurf03

Finalen blev som nævnt afviklet på øen Sylt i Vesterhavet og bød på fem dages udfordrende konkurrence i disciplinerne Formula, Slalom, og Wave/Freestyle. Det var noget, der især passede Sebastian Kornum, der ikke kun vandt ungdomsklassen men også sluttede overalt som 4’er og var generelt med helt fremme blandt seniorerne i alle sejladser. Heriblandt en andenplads i en Formula-sejlads, hvor Sebastian og Flessner skiftedes til at føre i en tæt duel. Men højdepunktet var finalesejren i stævnets sidste slalomserie for næsen af 27 andre finalister og et tusindtal tilskuere på strandpromenaden ud for Westerland på Sylt.e

”Jeg har altid ønsket mig at deltage i et stævne, hvor alle discipliner tæller, fordi jeg er rimeligt godt med i dem alle, og stævnet på Sylt var ikke kun en sportslig succes men også en god og lærerig oplevelse for mig. Det var fantastisk at sejle et stævne, som var så stort sat op, og havde så meget opmærksomhed fra medier og tilskuere. Man vurderede at der i ugens løb var næsten 100.000 tilskuere nede for at se sejladserne på øen, der jo er en populær, tysk ferieø.”

_69

”Slalomsejladserne var teknisk krævende fordi en del af banen lå i brændingen, og her kom bølgetræningen fra Klitmøller os til gode. Jeg vandt mange placeringer i manøvrerne, men fartmæssigt var jeg nu også godt med. Sejren i den sidste slalomfinale kom efter at jeg rundede første bøje som 5’er og derefter passerede konkurrenterne en efter en i manøvrerne. Den sidste placering hentede jeg ved at køre forbi Vincent Langer på ren fart, og det er et godt tegn på at træningen har båret frugt og at udstyret er i top. Jeg vejer stadig under 70 kilo, så vi gør meget ud af at tilpasse mit trim”.

”I Formula brugte jeg en noget mindre finne end sædvanligt, og det viste sig at være effektivt. Det vil jeg helt klart også gøre i de danske stævner fremover. JP Formulaen behøver ikke ret meget løft fra finnen for at være flyvende”

16-årige Christian Justesen, der i april vandt slalom VM i u/17 klassen, sluttede som 18’er overalt. I Formula besatte han en fornem 10. plads og i slalom en 20. plads. Bølgerne på Sylt voldte lidt besvær for Christian, der ellers lavede glimrende starter og havde god fart men undervejs tabte placeringer i mærkerundingerne. Talentet i Formula understregede han imidlertid endnu en gang med 10. pladsen, og med den rigtige træning vurderes Christian som en af fremtidens helt store Formula profiler.

”Danni Jakobsen havde flere finaleplaceringer i slalom og viste også at han mestrer manøvrerne i bølgerne. Det 19-årige talent var på Maui i vinter og har hentet masser af boardhandling med sig hjem”

Der kan hentes fotos, video og resultater fra Sylt-stævnet på www.windsurfcup.de
Næste opgave for de danske ungdomstalenter bliver NM, som afvikles i Sola ved Stavanger i midten af august.

Mikael Harboe – Mit første udlandske stævne, tysk mesterskab…

For to uger siden var jeg med til mit første udlandske stævne på sylt. Det er godt nok ikke så langt fra Danmark, men man skal jo starte et sted. Jeg havde aldrig hørt noget om de tyske stævner og deres størrelser, så jeg blev meget overasket da vi kørte ned til stranden for at læsse vores surfudstyr af. Stranden var proppet med hvide pavilloner hvor de solgte en masse ting, man kunne næsten ikke se andet når man kiggede sig omkring. Stranden var fyldt med mennesker, og de havde sat en masse net op, så man kunne komme til at spille noget basketbold eller vollybold. Vejret var rigtig godt, så man kunne bare nyde det… J

966156EJS__1_chr

Vi var der nede tirsdag eftermiddag og stævnet begyndte onsdag. Jeg havde ikke rigtig nogen forventninger til stævnet, fordi at jeg vidste hvem jeg skulle sejle imod. Så om tirsdagen var der skippermøde kl. 10 og vi fik at vide at det nok blev formula der skulle sejles på grund af vindstyrken. Vi fik rigget til og kom på vandet. Vandet og vinden var meget uroligt jo tættere man kom på startlinjen så jeg havde lidt svært ved at slappe af ude ved startlinjen. Da starten gik, var jeg et stykke bag ud, jeg havde bestemt mig for at ligge lidt bag de andre for lige at se det hele an. Jeg fik da overhalet 6 på det første ben, men da vi var på anden omgang, kunne jeg ikke holde det første mærke oppe, så jeg var nød til at tagge en gang, og så blev jeg overhalet af 2 igen. Lidt surt når jeg havde knoklet for at holde min plads. Anden sejlads gik knap så godt, fordi at jeg brækkede min bom på første omgang, så jeg var nød til at blive sejlet ind. Jeg havde desværre ikke en ekstra bom med så jeg kunne ikke komme til at sejle igen… surt. Men heldigvis tiltog vinden, så de næste to dage blev der sejlet slalom. Jeg kunne godt mærke at jeg ikke har sejlet så meget i havet, fordi at jeg havde svært ved at komme ud igennem brændingen. Mit første heat nåde jeg ikke ud til, fordi at jeg ikke kunne komme ud til startbåden. Men det de efterfølgende heats nåde jeg ud til, men havde mange problem med at læse bølgerne i mine jibes, så det resulterede i en tur i vandet. Jeg ved i hvert fald at jeg skal til at sejle noget mere ude i bølgerne, så jeg har mere kontrol over mit udstyr.

Fredag var hvile dag, der i hvert fald ingen vind, så vi blev sat på standby for at se om vinden ikke skulle komme. Det var rart at kunne slappe af og nyde det gode vejr. Vi brugte det mest af dagen på at være ude og stå på skim board og bade… J

996861EJS_1f58

Om lørdagen var der lovet meget vind, men der var ikke så meget da vi kom ned til stranden. De ville lægge ud med noget formula først, for lige at se om der ikke skulle komme noget vind. Jeg kunne selvfølgelig ikke sejle, så jeg begyndte bare at rigge mit slalom grej til. Vinden tiltog heldigvis så vi kunne komme til at sejle noget slalom. Men vinden var næsten onshore så bølgerne i brændingen, var blevet en del større en de andre dage, så det voldet mig mange problemer. Man kunne godt se at næsten alle havde problem med at komme ud gennem brændingen. Jeg fik sejlet 1 heat, men kunne simpelthen ikke få det til at køre, jeg spændte for meget i mine ben og det resulterede i at jeg i en af mine jibes fik et smæld i min højre læg, og så krampende jeg totalt til og styrtede. Jeg låg lige og sundet mig lidt, og prøvede at strække benet ud, men det gjorde bare ondt. jeg kunne næsten ikke lave en vandstart igen fordi at det gjorde så ondt, men jeg kom da på boardet igen og fik sejlet ind.

Om søndagen var der ikke så meget vind fra morgen af, så de ville prøve at sejle slalom lidt senere op af dagen. Jeg kunne mærke at jeg stadig havde lidt ondt, så jeg vidste ikke rigtigt om jeg skulle sejle. Da vinden tiltog, fik vi 1 time til at rigge til, inden første start gik. Jeg havde bestem mig for at prøve at sejle, men jeg kunne godt mærke at det gjorde lidt ondt på vej ud til startbåden, så jeg tænkte at jeg lige så godt kunne sejle ind igen og vile det.

Inde på stranden kunne jeg så sidde og følge de andre danskere der også var med der nede, Danni Jakobsen, Sebastian Kornum og Christian Justesen. De havde alle sejlet et godt stævne og lavede nogen gode placeringer. Men Sebastian sluttede lige af med at lave en første plads i en guld finale, og slog nogen af de hårde tyske drenge som Bernd Flesner, Gunnar Asmussen og Vincent Langer.

Danni Jakobsen blev samlet nr. 16, Christian Justesen blev vinder af U-17 og samlet nr. 18 og Sebastian Kornum blev vinder i U-20 og en flot samlet placering som nr. 4. Jeg selv sluttede som nummer 40 ud af de 63 deltager, så er ikke helt tilfreds, men så har jeg noget at gå ud fra. J

Samlet set et rigtigt godt og stort stævne, det kunne den danske ranglist godt lære noget af… J

Tak til GunSails for at støtte mig lidt.

Read more

2010

Fur Rundt 2010

Det går nu igen løs med NEILPRYDE Ø- Grand Prixerne og denne gang er det en ægte klassiker, der bliver taget hul på, nemlig Fur- rundt. Ø- Grand Prixet afvikles lørdag den 14. August på selve øen...

Formula

Nivå inviterer på formulatræning

Nivå Windsurfklub inviterer alle til træningslejr den 21-22/8-2010 med Jesper Vesterstrøm. Jesper og Nivå Windsurfklub har sat et godt program sammen for en god weekends træningsglejr, med fokus på...