Spring til indhold

windsurf

Gran Canaria - Part 2

Gran Canaria part 2

Dag 4 – hold afstand

Som forventet tog jeg plads i PWA’s Seat ved mållinjen i dag og kradsede sejlnumre ned i rækkefølge og i en helvedes fart nogle gange. Duncan, som normalt er overdommer i wave og freestyle, er min makker ved mållinjen, og det er jeg glad for. For så slipper jeg for at skulle ud på vandet i motorbådene og blive gennemblødt hver andet sekund. Det blæste vel ml. 15 og 20 meter, så vi var begge godt tilfredse med at blive på land. Min irske kollega Dan, som er med for første gang, overlevede Lanzarote tilsyneladende uden at fange en eneste solstråle, trods hans meget lyse hud og kridhvide hår. Her i Pozo er han kommet i bådene, og nu begynder det lige så stille at hjælpe på kuløren. Resten af bådcrewet ser også pænt brugt ud efter sådan en dag på pukkelpisten. Det er ikke sundt for ryggen, så hvis der bliver tilløb til noget som helst med udskiftning, faker jeg et akut hold i ryggen, diskusprolaps o. lign.

Men selv arbejdet ved mållinjen er anderledes i Pozo. Der er kraftigt modlys og hvis sejlerne kommer ind i klynger, kan det være svært at spotte dem. Indtil videre er det dog gået lige så fejlfrit som Karl Stegger. Men det skal helst ikke blive meget tættere end nu. Så hermed en appel til slalomsejlerne; hold afstand på mållinjen, ligesom i trafikken.

Det lader til, at Antoine Elbow og Dunken har hørt efter, de gjorde i hvert fald deres til at det ikke var så hektisk, og skabte god spredning i feltet i deres heats. Det er sådan vi vil have det på mållinjen. De tog en finale hver, men Albuen lå efter to elimineringer i spidsen, da vi sluttede dagen ved 17 tiden p.g.a. manglende vind.

Det er heldigvis småt med protester endnu – sejlerne plejer ellers at komme først hen til os på mållinjen, hvis der er sket et eller andet undervejs. Men vi har altså også kun nået 2 serier. Og vi sender bare sejlerne videre til vores kollega, head protest judge, Frank, som hurtigt bladrer reglementet igennem og for det meste har svært ved at finde en paragraf, som er relevant for det pågældende tilfælde. Protest dismissed.

Dag 5 – wind on – wind off

Dagen startede som sædvanligt tidligt for PWA-crewet. Det er altså ikke et job for folk der har problemer med at komme ud af fjerene. Morgenmad kl. 7.30 og så ellers af sted til stranden kl. 8.30. Vi lagde ud med en singleliminering i freestyle hos kvinderne. Igen var det Daida Moreno og Sara Quita Offringa i finalen, men denne gang var der overhovedet ingen tvivl om vinderen. For en lille uge siden på Lanzarote skrev jeg vidst, at Daida og Sara Quita havde vist den bedste freestyle nogensinde hos kvinderne. De ord bliver jeg nødt til at tage i mig igen, for i dag viste Sara Quita i finalen, at hun er den bedste. Hun viste flere tricks end jeg nogensinde har set i et kvindeheat; switch chachoo, air flaka, puneta 540, grubby, flaka, funnel o.s.v. Det skal lige siges at Daida Moreno ikke sejlede sit livs heat, men det havde alligevel ikke nyttet noget hvis hun havde. Bagefter fik jeg en snak med hendes mor, som følger hende til de forskellige world cups, fordi Sara Quita kun er 16 år. Jeg tror hendes mor gør et godt stykke arbejde, både mor og datter har i hvert fald en fornuftig holdning til succes. Og Sara Quita må have lært det et eller andet sted. Mit gæt er at det kommer fra Esther, som moren hedder.

Herefter stod den på slalom, men vi fik kun gennemført en enkelt eliminering, før vinden droppede. Vi kunne se passaten høvle forbi en kilometer ude til havs, men den blev derude. Albuen tog endnu en finale. Sidste år blæste han alle modstandere af banen i alle vindstyrker her i Pozo, og det tror jeg han gør igen. Dunken er stærk i hård luft, men for svingende i under 15 m/s. Eller for tung. Han har stadigvæk en tendens til at blive hængende ved mærkerne, hvis det ikke piver igennem. Matt Pritchard er til gengæld flyvende. Han sejler kun slalom i Pozo og ligger på en fjerdeplads. Matt er superskarp i jibsene, har rigtig god fart og lader ingen komme forbi, når han først er kommet godt af sted. Hans andre teamhomies, Steve Allen og Ross Williams får også baghjul.

Efter en eliminering og frokostpause gik vinden i stå. Alle deltagere gik på standby mode med skippermøder, next announcements og first possible starts som hele tiden blev udsat. Sådan en eftermiddag kunne jeg udmærket bruge på noget andet, men jeg havde glemt at tage en bog med. Det sker ikke fremover.

Dag 6

Dobbelteliminering i damernes freestyle var først på programmet. Sara Quita Offringa og Daida Moreno stod og ventede på dem der eventuelt måtte kæmpe sig op. Der blev kun ændret en plads i klassementet, da Iballa Moreno røg op på tredjepladsen forbi Laure Treboux, som for en gang skyld faldt igennem. Hun er ellers meget konstant og har nærmest abonnement på tredjepladsen. Herefter tørnede Iballa og Daida sammen, og som altid var det Daida, der tog den. Herefter var det igen Daida og Sara Quita i finalen. Daida tog overbevisende den første, hvor Sara Quita var uoplagt og crashede mange moves. Det betød at de skulle ud i en tredje finale, og her vendte Sara Quita tilbage med overbevisende styrke og satte Daida Moreno på plads. Sara Quita på topniveau ser ud til at være for stor en mundfuld for Daida lige nu.

Herefter fik vi kørt en enkelt slalomeliminering igennem. Men finalen måtte annulleres fordi vinden lige pludselig droppede, ligesom den har gjort de sidste par dage. Men efter et par timers venten lykkedes det og Albuen vandt overbevisende. Han begynder at ligne en vinder. Dunken er toer og K. Pritchard treer lige foran Matt Pritchard. Albeau er virkelig begyndt at folde sig ud, med overhalinger inden om ved mærkerne, og hvis det ikke lykkes, tager han sgu’ bare modstanderne mellem mærkerne. Jeg havde en nem dag på mållinjen med god spredning mellem sejlerne, det er sådan vi vil have det. Robert og Mikkel A. pakkede sammen i går og er vist nok på vej hjem i morgen. Thomas Larsen har brækket sin lilletå og ser ud til at være ukampdygtig. Kurosh måtte hentes ind efter at have brækket bommen, og var lige ved at ryge på pynten. Jesper Orth ser stadigvæk ud til at være uskadt. Jeg er også uskadt, men jeg prøver heller ikke ligefrem grænser af i disse dage. Noget jeg godt kunne bruge var lidt regn og bare 20 grader et par dage. Her er fandeme tørt og gulbrunt. Men det må vente et par uger endnu. Det var alt for nu.

Read more

sheriders

Bettina Honoré sikrer OL-billet

En afsluttende 11.-plads i sølvfeltet giver Bettina Honoré en slutplacering som nummer 45 ved VM, og dermed er Danmark for første gang nogen sinde sikret repræsentation i kvindernes windsurfingklas...

windsurf

Træning på Sydfyn

Kristian Lindekilde DEN-50 og Kasper Juul DEN-288 er gået i gang med smug træning på Sydfyn - Her i weekenden stod den på slalom træning