Guide til Trapezliner og Udhalstrim
Denne guide er tænkt som en hjælp til formula sejlere, som sejler med sejl mellem 9,0m2-10,7m2 sejl. Jeg har selv for nyligt lært at sætte linerne længere tilbage, og jeg mærkede tydeligt forskel fra første tur.
Trapezlinerne skal langt tilbage på en formula rig, for at få sejlet langt bagover. Dette medvirker at man får en mere optimal vinkel på riggen (jo mere lodret jo bedre), samtidig giver det også mulighed for at få mere pres’ på bagerste ben, så der er noget at give op på kryds.
Samtidig er det også en fordel i let vind, da det giver mulighed for at komme helt ned og lukke med sejlet ved boardet, uden at man skærer op i vinden.
Længere nede på siden er nogle billeder, som beskriver hvad jeg mener. Fordi – der er mening med galskaben. Det vil måske medføre at det bliver hårdere for forreste hånd/arm at sejle, men til gengæld skyder den mere og bedre højde, og bedre fart i let vind.
Ovenfor ses Brian Røgild i Juelsminde i ca. 5-6 m/s. Der er trukket helt hjem, boardet er oppe og flyve på lækant og den bagerste del, for at have minimal friktion, samtidig går boardet også højere på en kryds. Som det ses på billedet er Brians bagerste ben bøjet. Hvis han liner havde siddet meget langt fremme, forreste ben være bøjet, og bagerste strukket, samtidig med at han ville hive riggen med ned over sig selv.
Ovenfor ses Sebastian Kornum på en halvvind i let luft. Det ses tydeligt at Sebastian er meget langt oppe med boardet, og får det til at kører på lækant og den bagerste del, hvilket gør det muligt for ham at holde den kørende i vind de færreste kan plane i. Også Sebastian holder riggen helt stille og så lodret så muligt for at bevare trækken.
Hvor skal linerne sidde?
På en Neilpryde bom i størrelsen 225-275 cm. er der på indersiden af bommen prikker, som gør det muligt at måle ud fra. Mine liner starter på prik nr. 7 og det er ca. 64 cm. Nede på bommen. Afstanden er målt fra bomhovedet og ned i luftlinje.
Ovenfor ses min bom, hvor mine liner starter på prik nr. 7.
Ovenfor ses mit udhalstrim. Jeg har placeret mine clam cleets skråt, så de er nemmere at betjene når jeg sejler. Det er også en fordel, og gør det nemmere at trække i den når man hænger i trapezen.
Til slut skal det siges at nogle af de ovenstående ting muligvis er præget af personlige præferencer, men stadigvæk et godt udgangspunkt for langt de fleste. Jeg vil med tiden følge mere op på guiden, når jeg har mere relevant.