Hvordan pakker man sit gear ned når man skal rejse?
Vi nærmer os tiden, hvor mange danske windsurfere går med planer om at drage til udlandet for at windsurfe. Men i den forbindelse kan det kan ofte være et problem at være windsurfer, da vi ofte skal transpotere uhåndterlig bagage der vejer en del mere end Fru Jensen´s lille charterferiekuffert med hjul, håndtag og fin lås med kode! (kender du typen?) Mit råd er: Tag det som en udfordring! Der kan gå sport i at forsøge at slippe billigst muligt, når man tjekker windsurfgrej ind i lufthavnen. Og metoderne er mange…
Men først skal du sikre dig, at du har pakket din bagage godt. Beskydt skarbe genstande i din boardbag, så de ikke laver huller i dit bræt. Jeg har set mit udstyr blive tabt 3 meter ned fra en rampe af en lufthavnsarbejder, mens jeg sad og ventede på at gå ombord! Brug evt. din våddraggt til at lægge imellem sagerne. Brug evt. også remme til at spænde indholdet i boardbagen sammen, så det ikke ligger og rutsjer frem og tilbage. Brug også trapez´en som stødpude til snuden eller bagenden af brættet, da den er specielt udsat. Pak enden og hovedet af bommen ind i bobbleplast eller andet blødt materiale.
Husk også af skrue luftskruen ud af brættet og at afmontere fostropperne. Fodstropper bliver fucked up, hvis de ikke kommer af.
Første ting man kan gøre mht. til overvægt i bagagen er, at undersøge det på forhånd og vær klar med argumenter i lufthavnen for luftfartselskabernes egne regler kan ofte tolkes på flere måder. Så kan de nemlig rippe dig for nogen flere penge!
Vær ikke bange for at ”skabe dig” ved check-in. Nogen gange kan det nemlig godt betale sig. Andre gange får du til gengæld bare at vide, at du kan betale hvad det koster eller lad være med at sætte dig omborg! Men du har sådan set ikke noget at tabe, så hvis du er på et ”low budget” kan der jo ikke ske noget ved at prøve og prutte om prisen. Det er forskelligt hvor meget de forlanger for windsurfingudstyr selskaberne imellem og det har også noget at gøre med, hvem du tjekker ind hos. Derfor: Når du står i check-in køen er der tit 2 eller 3 køer. Prøv at ”time” hvem du tjekker ind hos. Hvis du f.eks. kan se en dame over 35 år med stram hestehale, nederdel og meget sminke, skal du generalt prøve at undgå hende for oppe i hendes hoved går ALT efter bogen! I hendes hoved eksisterer logik og retfærdighed ikke. Glem det!
Hvis det derimod er en yngre dame (under 35 år) og hvis hun samtidig ser lidt godt ud og ser ud som om hun synes du er vildt sej, når du kommer der med dit surfgrej, så prøv lykken her. Snak lidt med hende og smil stort og fortæl hvor meget du glæder dig til at komme på ferie for at windsurfe. Det har virket for mig flere gange. En gang kom jeg gratis med fra Maui til DK med 3 stk. tripple boardbags, en mountainbike og mit tøj ved hjælp af denne teknik!
En ædre mand kan også være udemærket at chekke ind hos, men han skal helst se ud som en hyggelig morfar, der beundre de unges gå-på-mod fordi de tør rejser ud i verden med al deres surfudstyr.
Vigtigt: Husk ALDRIG at betale store summer for overvægt uden at bede om at komme til at tale med ”supervisor”, som er check-in damens chef. Supervisoren giver nemlig som regel altid lidt efter. De skal jo trods alt prøve at få dig til at rejse med deres selskab igen næste gang. Prøv eventuelt at spille lidt på det i en diskusion. Generalt kan man sige, at kernen i dette er, at næsten alle luftfartsselskaber er i store økonomiske vanskligheder og prøver derfor at kratte penge ind via overvægt. Det er foreksempel generalt blivet dyere at flyve over Atlanten de sidste 2 år mht. til overvægt i bagagen. Det fortalte en supervisor fra American Airlines mig i hvert fald sidste tur til Maui da han, efter at have rippet mig for 660 USD, prøvede at trøste mig lidt. Hvilken trøst!
Husk altid at tjekke dit udstyr for skader lige så snart du modtager det i lufthavnen, når du kommer frem til rejsemålet. For hvis du skal klage over ødelagt udstyr, nytter det ikke noget at komme flere dage efter. Åben med det sammen taskerne og tjek. Er der sket skader, så henvend dig straks i ”Bagage Claim Area”. De SKAL yde erstatning og gør det også, hvis der er sket noget med dit udstyr. Du har jo batalt for lortet og det er deres ansvar hvis der er sket noget.
Kast jer ud i sagerne. Og selvom man skulle være uheldig og komme til at betale store summer for overvægt i bagagen, så er de øknomiske tømmermænd ofte væk lige så snart man ankommer til sit rejsemål og piloten melder om kraftig sidevind på landingsbanen. Så skal der windsurfes!!!
Held og lykke…
Aloha
Rasmus Baltsersen D-36
Sponsor: Riders.dk, Billabong, Naish Sails.