Jesper Vesterstrøm nummer 1 i verden !
4 dag
Vågnede endnu engang op til en masse vind, men denne gang startede de med Formula, da vi stadig ikke er kommet ind i en guld og silver fleet endnu. Devon og Phil Mcgain var i første heat, Phil slog Devon i et tæt race med en 9.0 og Devon var totalt powerede med sin 10.8 og havde svært ved at holde fast.
Jeg var i næste heat, men vinden var nu oppe på 30 knob og der blev lagt om til slalom. Vi kørte hårdt på med 4 runder, samme kurs med et lille kryds ben. Jeg skød starterne og kom ned til mærket lige før Sam, smed en laydown og lukkede ham ude næsten hver gang, men desværre kom han altid igen og slog mig på kryds, i slalom!
Sam vandt alle 4 runder, jeg fik 3 x 2 pladser og en enkelt 4 plads.
Efter en kort frokost pause blev der lagt om til kurs. Jeg var i første heat, sammen med Sam Ireland og Wilhelm Shuman. Jeg kom ok afsted på bagbord, men måtte intenst vige for en på styrbord og røg langt tilbage, Sam var væk… Jeg fik sejlet mig op, passerede Wilhelm og hentede på Sam, som gudskelov sejlede forkert og jeg kvitterede og nappede 1. pladsen.
2 start var mellem Devon og jeg. Det blæste 25 + og vi var begge fuldt powerede. Det blev det mest intense atch race i hele mit liv, endnu mere intenst når når der går match race i den hjemme i den danske rangliste. Vi startede begge på bagbord og fløj ud, Devon lidt højere end jeg og jeg måtte dukke under ham. Jeg tackede for tidligt og fik ham med på den så vi måtte dobbelt tacke. Devon som nr. 1 og jeg som nr. 2, jeg hentede på ham på læns, slog lidt tidligere, men han rundede lige 1 m tidligere. Kun 2 m skilte os og som vi rundede op på 2 omgang skulle vi ikke så langt op og jeg fløj rundt i en tack og kom foran ham med 2 m. Devin vendte over på modsatte fløj på læns og kom igen et par meter foran… Sidste mærkerunding, Devon laver en ”morfar” vendning, bred vendning, og jeg går indenom, han når at skære op og vi kollidere… Vi ryger begge i, Devon kommer først op og sejlere først i mål, jeg laver en 360 for at være sikker og bliver 2… Efterflg. Var det meget snak om hvem der havde retten og mange var i tvivl, den kom lidt Devon tilgode og der skal bestemt lige studeres lidt omkring nogle rundnings begreber når jeg kommer retur…
11 timer på stranden, 35 grader og masser af vind, så en god middag og tidligt i seng var bestemt ikke af vejen.
I skrivende stund sider jeg på event site og det blæser igen og vi skal sejle 6 formula sejladser, race director spilder ikke tiden herover…
Mere senere…
Amerikanske Mesterskaber, sidste dag…
Det var tæt…Efter en kollision med Devon i det sidste heat i går, som ingen rigtig kunne håndtere i form af hvem der havde retten til vejen, endte Devon med at vinde den sejlads. Han var nu en sejr foran…
Devon var i første heat med Sam og Willhelm, han lå sikker nr. 1 men sejlede forkert i mål og gav mig en lille chanche og vi var nu a point.
Jeg var i Heat med Phil Mcgain og jeg lavede en god start, fik ham dækket af og kørte mit eget løb, Phil knækkede desværre sin mast og jeg kunne køre en sikker 1 plads hjem.
6 og sidste afdeling inden splitet. Devon havde Phil i sit heat og vandt uden problemer. Jeg var i heat med Sam og Wilhelm. Jeg fik en ringe start, der var ikke plads på den bagbord start jeg havde tænkt mig og jeg måtte dukke hele feltet. Sam var væk, men jeg hentede rigtig godt på ham på 2 opkryds og med nogle flyvende vendninger og nogle gode taktiske træk lå jeg nr. 1. Men jeg vendte for tildligt på læns og Sam kom igen og overhalede mig lige inden mål. Jeg sluttede som nr. 2…
Resultatet var nu at Devon var 1.3 point foran, vi var sikker på top 2 resultat, men Jeg skulle vinde begge og Devon skulle vinde en af sejladserne. ”Pressure was on”…
Vi rokkede op til starten, stod begge på bagbord og gav lige hinanden et held og lykke inden vi begge skød den over start linien…Devon kom bedst afsted, jeg måtte holde tilbage da en af de andre lagde sig ned foran mig…Devon og alle de andre var væk, jeg sejlede ind som nr. 4 og Devon løb med titlen.
Dagen sluttede af med præmie overækkelse og stor fest og det kunne bare ikke være bedre…
Det var super intense dage med noget af det bedste racing jeg nogen sinde har sejlet. Det er unike omgivelser her på Hood River og jeg kan varmt anbefale det…
Min tur i US er slut, målet er nået, jeg ligger nu nr. 1 på Formula Windsurfing verdensranglisten…
I morgen går turen hjem og så starter træningen for alvor på det nye RSX…