Kiani is back
Kiani har brækket foden, hvilket har sat ham ude af spillet for en periode. Derved har han givet sig tid til at snakke lidt med Riders.dk om sine planer, udstyret og sit seneste sponsorat med Simmer Sails Hawaii, som vi hidtil ikke har hørt meget om.
Du er ude af gamet for en periode. Hvad er der sket?
Få dage før jeg skulle hjem fra Maui, byttede jeg udstyr med min gode ven Dan Ellis for at prøve noget andet udstyr, og på den sidste tur ind mod stranden sejlede jeg igennem det, de lokale kalder "The triangle", hvor mærkelige bølger skyller ind over det ydre Kanaha rev. Kombinationen af en pludselig bølge og et vindstød gjorde, at jeg lavede en traditionel "flyvefisk" bag fra bølgen og fik god luft på, bare kun med en fod hængende i fodstroppen. Min bagerste fod blev hængende og blev totalt smadret. Det var uden tvivl det mest smertefulde, jeg har prøvet. Senere finder jeg så ud af, at jeg har brækket 3 knogler.
Hvad får du så tiden til at gå med i disse dage?
Sprut, damer og hasardspil, som Roger ville sige det. Derudover bruger jeg som altid mange timer foran computeren. Skriver artikler, sender billeder rundt eller opdaterer min blog. Og så skal det heller ikke være en hemmelighed, at jeg også er blevet slavet med lidt arbejde disse snart to måneder, jeg har været hjemme.
Hvis nogen ikke vidste det, så er slalom altså tilbage på Gran Canaria, så jeg har også brugt tid på at komme ovenpå og være organiseret så jeg kan komme af sted og hoppe på resten af touren derfra.
Fortæl os om dit nye sponsorat med Simmer Hawaii. Det har vi jo ikke hørt så meget om.
Min aftale med det italienske Point-7 udløb i starten af året, og uden mulighed for forlængelse under samme forhold var jeg noget i vildrede over, hvad jeg skulle stille op. Da jeg derefter kom i kontakt med Simmer, begyndte alle brikkerne at falde på plads. Simmer er et af de brands, jeg kan identificere mig mest med, da alle visioner bag firmaet passer med mine idealer for, hvordan windsurfing og surf-livsstilen generelt skal hænge sammen. Derudover snakker vi altså om et af de mest originale brands indenfor windsurf-industrien. Under "management" af DK team Boss er mine fokuspunkter flyttet lidt mere indenfor international slalom i form af PWA touren, hvilket også betyder at jeg i 2009 vinker farvel til formula i DK og internationalt.
Sidst men ikke mindst er jeg jo nu også så privilegeret at være på team med dansk windsurfings svar på "Red Carpet Club", hvor man bl.a. finder top executive heavyweights som Thomas Larsen, Stig Rasmussen, Mikkel A og flere halvanonyme personer.
Ingen formula? Hvad sker der?
Tja. Det er jo selvfølgelig ærgerligt, men så er det heller ikke værre. Jeg har altid været super glad for formula og vil altid være det. Men over det seneste år har jeg fundet ud af, hvad jeg virkelig brænder for, og det må siges at være slalom. Så at formula er kommet ned som andenprioritet, har jeg det faktisk helt OK med.
PWA er jo gået over til 6/3 formatet, hvilket betyder at du må bruge 6 sejl og 3 boards i løbet af hele sæsonen. Hvad har du registreret for i år? Og hvad med finner?
Jeg har registreret Starboard Isonic 133, 101 og 86. Af sejl har jeg registreret Simmer SC race 5,2 5,7 6,3 7,0 7,8 og 9,0. Og dertil skal der lige siges, at det er mit første år nogensinde, hvor jeg har et fuldt quiver, hvilket er super motivation for mig. Af finner bruger jeg helt alm. G10 ”Canefire” finner fra Vector Fins Maui i størrelserne 32-46.
Hvordan har du det med at komme til Gran Canaria worldcup uden at have været på vandet i lang tid?
Uhm.. det er lidt af en psykisk udfordring for mig. Men når det nu er sagt, så har jeg brugt uendelig mange timer på mit udstyr på Maui, så jeg har godt styr på, hvordan det opfører sig, og jeg er helt sikker på, at det føles, som det gjorde da jeg sidst sejlede på det. Derudover er jeg jo ude i nogle halvdesperate tricks såsom faktisk at gå i gym og spise en masse krudt i håb om, at jeg beholder den samme styrke, jeg havde for to måneder siden. Derudover skal man også kigge på den faktor, at jeg faktisk er helt udhvilet og fyldt med energi, når jeg kommer af sted i modsætning til de andre som allerede har været i fuld gang siden starten af maj.
Hvordan ser du så på resten af sæsonen? Du kan jo ikke gøre noget på din overall placering på touren nu
Nej! Det game er kørt for mig. Nu bliver jeg bare nødt til at tage til de resterende worldcups og råbe ALT det jeg kan. Mere præcist tænker jeg på, at jeg er nødt til at koncentrere mig om at gøre det så godt jeg kan for resten af sæsonen og gå op i gode resultater i de enkelte events. Derudover kigger jeg lidt på den sydamerikanske slalom tour og andre tiltag, som kunne være interessant for mig og mine sponsorer.
Sidst på falderebet, har du nogle tuning tips til os fritids slalom sejlere hjemme i DK?
Ja, klart. Hvad jeg ser mest er, at folk sejler med for lidt nedhal, for lav bom og for korte trapezliner. De sejl vi har i dag kan klare rigtig meget nedhal uden at miste performance. For lav bom er jo direkte farligt og provokerer lettere til at lave et ordentligt katapult-styrt. Man skal virkelig have tjek på sit grej, hvis man vil bruge ”lav bom” teknikken. Slalom handler ofte om at have god kontrol, så få nogen længere liner og sæt dem så de spænder bredt. Det giver god stabilitet i riggen. Det andet med at sætte dem tæt er ikke altid den bedste løsning for slalom. Selv bruger jeg 28-34’’ trapezliner.
Tak og held og lykke for resten af sæsonen.
Tak!!
læs mere om Kiani på http://www.kiani.dk/kk/