Lay down ”Disko” jibe
Mange mener at det er helt unødvendigt at lave denne form for jibe, da det er mere blær end brugbart i racing. Det er på mange måder rigtigt, i kampens hede tænker man ikke over hvor ”fed” den jibe man laver ser ud. Der handler det mere om at lave den manøvre man har på ryggraden: Brems ind i svinget og accelerer ud. Det vil sådan ca. Komme til at se ud som dette:
Men når tiden engang kommer til det og fotografen står klar, vil du så ikke hellere kunne fyre en jibe af som denne?:
Lay down jibe er måske ikke noget vidunder manøvre, men det giver en super fed fornemmelse at fyre den af på slalom grej, og gør man det korrekt kommer man ud med noget mere fart end man selv regner med. I denne artikel vil jeg prøve at klarlægge nogle af de kritiske punkter man skal huske, hvis man vil udføre denne manøvre helt perfekt. Et af de første ting man skal lægge ud med er visualisering, som er en god ting til faktisk ethvert manøvre. Det er super vigtigt at gå det hele igennem i sit eget hoved. Hvordan vil man indlede? Hvor skarpt vil man dreje? Hvornår vil man lægge sejlet ned og trække det op igen?
Jeg vil prøve med nogle billeder at hjælpe på denne proces, så man har nogle udgangspunkter at arbejde med. Til at starte med, er der nogle forhold som gør det nemmere og sværer og nemmere at lave denne manøvre. Fladt vand er selvfølgelig super optimalt, men man kan sagtens gøre det mens der er lidt bølger også. Vindmæssigt er det bedst ikke at være mega overpowered.
Inden man indleder manøvren behøver man ikke falde meget af vinden, da man faktisk kommer til at lave en rimelig skap jibe. Dog gør det ikke noget at falde en smule af. Det er her man har mest power is sin rig, og virkelig kan få grejet til at slynge rundt med fuld fart. Here it goes:
Du kommer sejlende med fuld fart og føler dig komfortabel med udstyret. Det er allerede her du visualiserer hvordan du vil igennem denne vending.
Start med at tage bredere greb om bommen. Det er vigtigt da der skal hives en del i sejlet.
Okay så er det nu du virkelig skal tage dig sammen. Ud af trapezen, bagerste fod ud af fodstroppen og placér den på modsatte side af boardet lige foran bagerste fodstrop(per) samtidig med at du rejser dig op, for det er nu vægten skal skiftes til at du læner dig ind i jiben.
Dette er efter min mening et kritisk punkt, som man skal øve et par gange før man udfører det helt korrekt. Og husk, jo bedre bevægelse man har i kroppen, jo bedre vil det gå.
Og så har du faktisk indledt din jibe. Så er det nu vi skal til at bruge nogle kræfter. Specielt hvis der er lidt bølger. Vi skal nemlig til at bruge power i riggen til at få noget moment i svinget
Specielt hvis man sejler i bølger er det super vigtigt at kunne trække ordentlig ind i riggen. Derved er man også låst fast i svinget.
Nu gælder det om at holde bagerste hånd trukket inde, så du har riggen inde, og læne riggen længere bagud mod bagenden af boardet. Allerede nu er du faktisk 1/4 igennem jiben. Dvs. ”point of no return” og du skal være helt klar på det du laver med 100% selvtillid.
Okay så sker det. Træk stadig ind med bagerste hånd, og hvis du føler at riggen ikke kommer meget ned, så stræk den forreste arm. Dette er endnu et kritisk punkt, et af de tidspunkter hvor du virkelig skal have kroppen til at arbejde. Forstil dig at du stadig skal holde din vægt ret langt fremme, mens din overkrop drejer i den retning boardet skal dreje. Det er her visualiseringen virkelig kommer ind i billedet på samme måde som når man øver alle mulige andre manøvrer. Jeg skriver ”vægt langt fremme” fordi man på dette tidspunkt godt kan komme til at læne sig tilbage. På dette tidspunkt burde sejlet nu være helt fri fra power.
Nogenlunde på samme måde vil det se ud i bølger. Dog vil fornemmelsen være en smule anderledes. Her handler det også om at kunne bevare trykket på kanten af boardet. Er man godt powered kan dette faktisk være hårdt arbejde, men gør alt for at holde trykket, ellers bliver man hurtigt slået ud af sin kurs.
Lykken er dog kortvarigt, og vi skal til at videre i vendingen og sejlet skal op. Dette er endnu et kritisk punkt, da man skal have god timing. Tager man sejlet op for tidligt har man masser af power i sejlet, og tager man sejlet op for sent bliver man ”backwinded”, altså får vind i modsatte side af sejlet. Det du ikke har tænkt over i mellemtiden er at, da du lagde sejlet helt ned, fik du også lidt mere vinkel på vendingen, og at du faktisk nu er ret langt igennem din jibe. Så nå du kan se at du ca. er længere end halvejs i vendingen er det på tide at tage sejlet op.
Her ses sejlet på vej op på det rette tidspunkt. For oven ses hvordan man kan risikere at få vind i modsatte side af sejlet og højest sandsynligt styrte. Husk stadig at holde trykket på boardets kant.
Nu skal vi have afsluttet den sidste del af vendingen. Vi har fået sejlet op, og skal nu koncentrere os om at skifte fodstilling og ”flippe” sejlet. Ja resten er faktisk som en almindelig jibe. Din forreste fod kan du stille og roligt dreje rundt inde i fodstroppen, så den kommer ud og vender den rigtige vej, og din tidligere bagerste fod kan du nu placere længere fremme på boardet.
Flip så sejlet og sørg for at have vægten langt foran stadig. Når først du har power i sejlet igen kan du træde tilbage og være stolt over den fede jibe du lige har lavet.
Så er det bare om at komme afsted og udnytte efteråret
Billeder fra Point-7 winter camp Sardinien