LUKSUS #14 på gaden
Pressemeddelse;
Lederen fra nummer #14: Bruger eller forbruger af natur?
I tiden omkring det nye år kunne man ikke undgå at blive påvirket af flodbølgen i Sydøstasien. Medierne dækkede katastrofen 24 timer i døgnet, og den trængte ind i vores julestuer og gjorde os opmærksomme på, at naturen til stadighed besidder kræfter, som vi mennesker er magtesløse over for.
Denne magtesløshed kommer vi mennesker nok aldrig til at overvinde, men der er dog ting, vi kan påvirke. Det er f.eks. i vores interaktion med natur og lokalbefolkning. Når vi som surfer, klatrer eller bjergbestiger tager ud og dyrker vores passion, bruger vi naturen som en legeplads, og de kulturer, der lever i området, bliver en naturlig del af livet under fremmede himmelstrøg. Men vi mennesker er desværre ikke altid så gode til at optræde i denne interaktion mellem menneske, natur og kultur. Vi kommer nemt til at overtræde den hårfine grænse mellem at være bruger og forbruger. Som bruger indgår vi i et fællesskab, hvor vi tager ansvar for bevarelsen af natur og kultur. Som forbruger optræder vi som udnyttere, og vi tager ikke ansvar for den påvirkning, vi har på omgivelserne. Forbrugeren efterlader naturen dårligere, end da man kom og tager ikke ansvar for de ændringer tilstedeværelsen medfører. Tænk på hvilke ændringer det medfører for et lokalsamfund, når der pludselig rejser flere tusinde surfere til deres lille ø for at finde den bedste bølge. Eller tænk på at flere millioner mennesker hvert år påvirker følsomme bjergområder verden over.
En gruppe mennesker der prøver at giver noget tilbage til et lokalt miljø, der har givet mange surfere kæmpe oplevelser, er organisationen Surf Aid. Organisationen har bl.a. sit virke på Mentawais, som er en ø-gruppe ud for Sumatra, hvor du finder noget af det bedste surfing, du kan finde på denne klode – bølgerne på sydspidsen af Nias har f.eks. opnået en legendarisk status. Her finder du en gruppe surfere, der stædigt prøver at forbedre levestandarden for lokalbefolkningen gennem undervisning og sygdomsbekæmpelse. Vi giver vores ydmydige respekt til denne stillingstagen og den måde Surf Aid har taget hånd om den verden, vi er så privilegerede at kunne rejse rundt i og glæde os ved gang på gang.
CNN-effekten er efterhånden væk fra Sydøstasien, og selv om der er samlet penge ind til at bringe disse fattige områder på ret køl, er det det lange seje træk, der gør en forskel. Det er forskellen mellem at være bruger eller forbruger, der gør forskellen på i dag og i morgen.
Godt nytår.
Chefredaktør
Peter Tranevig
kilde: luksusmag.dk