Pryde er klar med nye bomme
Efter to års udvikling er NeilPryde klar med tre bom-serier, som uden tvivl vil sætte nye normer for windsurfing bomme. Performance-forbedringerne i alubommene er så store, at Pryde forventer at selv profferne vælger alu frem for carbon.
Neilpryde’s Designcenter på Maui, med Robert Stroj i spidsen og med en gruppe af verdens bedste windsurfere som testsejlere, har ofte revolutioneret surfsporten med tekniske løsninger.
Blandt de seneste eksempler er Pryde’s Ultra Cams, som blev lanceret i 2007 og gør det lettere at rotere cambersejl uden at gå på kompromis med stabiliteten. Senere kom Dynamic Compact Clew, der placerer bomenden foran agterliget og giver et bedre twist samtidig med at stabiliteten øges og bomlængden reduceres. I dag, to år efter Pryde’s lancering af systemet, har stort set alle sejlmærker indført et lignende design.
Med 2010 bommene lancerer Pryde de letteste, stærkeste og stiveste alu-bomme på markedet. Det første synlige tegn på nyt design ses på bomrørene, som bagtil er S-formede og dermed forhindrer bommen i at blive bredere i kraftige vindstød, som det er tilfældet med normale kurver. Med S-kurven får man en effekt, som gør bommen en anelse længere i stedet for, og dermed giver ekstra kontrol i stedet for tabt kontrol.
Et mindre synligt, men lige så vigtigt nyt designelement opnås ved at metallet i fremstillingsprocessen og med hydraulisk tryk ekspanderer til den optimale form i stedet for den vanlige proces, som bøjer aluminiums-profilerne i form. På den måde kan man i øvrigt også styre aluprofilernes vægtykkelse.
Derudover har den nye bomfront en større diameter, så bomrørene nu monteres inden i fronten i stedet for udenpå, – med det resultat at styrke og stivhed øges yderligere. Sidst, men ikke mindst, er både X3 og X6 modellerne varmebehandlet. Samlet set vil en 2010 bom fra Pryde kunne modstå cirka 25% ekstra belastning inden en deformation, der som bekendt koster både kontrol og performance på vandet.
Forskellen mellem X3 og X6 bommene er carbon endestykket, som er standard på X6. Derudover fremstilles X3 i det såkaldte T6 aluminium, som kendes fra blandt andet performance mountainbikes, mens X6 bommene fremstilles i det endnu stærkere og lettere 5K aluminium. Rør-diameteren er ens på de to typer. 28 mm i de korte bomme op til 210 cm længde, og 30 mm i de lange bomme.
Også X9 carbon bommene har S-shapede rør. Her leveres 2010 slalom- og racemodellerne med såkaldte Custom Tails, der er bredere og udført i en ultra stiv konstruktion med minimal vægt. Carbonrørene og fronten er den kendte Monocoque konstruktion, som i årevis har været proffernes foretrukne.
Priseksempler på Pryde’s 2010 bomme:
X3 160-210 1595 kr
X6 160-210 2995 kr
X9 160-210 6396 kr