Speedsurfing - Tips & Tricks
Easy Tip til upcoming speeders
1) Det mest vigtige er at skaffe nogen gode finner. Og mange af dem til forskellige forhold! Den forkerte finner tager hurtigt 2-3 knob af din topfart. De er investeringen værd.
2) Brug din GPS til at analysere dine runs. Det giver dig knarly god information om hvor banen er hurtigst under givne forhold og hvordan man skal trimme sit udstyr.
Programmet jeg bruger er GPS Action Replay, som har et væld af statistikker man kan bruge.
Hent det på www.gpsactionreplay.free.fr
3) Det er marginalerne som skiller drengene fra rigtige speed-"dudes" i den her disciplin. Trim alle ting på dit udstyr men kun én ting ad gangen. Flyt f.eks. dine trapezliner tættere sammen bare to tommer og du kan lægge et par knob til din gennemsnitsfart.
4) Hold fast. Man skal selvfølgelig være lidt fart glad og presse udstyret og sine egne grænserne til det yderste. Når pustet kommer skal man kun lukke ud i et split sekund og så presse hård igen. Der er ingen undskyldninger og man ender hurtigt "dead last" i feltet.
5) Få nogen til at filme dig så du kan se hvordan din kropsholdning er. Er du for oprejst lukker du sikkert for meget luft ud af sejlet. Det gælder om at holde tyngdepunktet så lavt som muligt, så du kan stå imod de stærke pust.
Til selve ISA stævnet har jeg lært nogle "must-dos" og særligt nogle "don’t-dos":
1) Tænk ikke I topfart men i gennemsnitsfart. MEGET VIGTIGT!!! Derfor følgende råd:
a. "Bail" ud af før et run hvis du allerede før startlinien ikke har maksimal fart.
Tro ikke at du kan indhente det tabte ved at hente et vindpust længere nede af banen. Du taber bare tid som kan bruges til andre forsøg.
b. "Bail" ud af dit run hvis du begynder at tabe fart. Igen, du spilder din tid og du
må gerne forlade banen inden slutlinien.
2) Hvis du ikke har det optimale opsætning eller mangler noget gear til selve stævnet så bare spørg rundt. Der er sikkert altid nogen som kan hjælpe dig. Køb udstyr af profferne og få tips af de bedste.
3) Gør også som de bedste; følg deres linie på banen. De har erfaringen med hvor den bedste linie ligger på banen i forhold til vindretning og chop.
4) Sigt efter ét punkt i slutningen af banen. Den typiske begynderfejl, som jeg selv lavede i starten, er at vandre rundt på banen for at finde vind. Den korteste tid og hurtigste vej mellem A og B er jo en lige linje.
5) Bliv ved med at sejl selvom du ligger nummer ét i dit heat. Pludselig har både en Franz fra Østrig, Alberto fra Italien, og en Georgos fra Grækenland alle sejlet en halv knob hurtige end dig på et par enkelte gusts og du falder tre pladser ned. Kør dig selv flad til heatet er slut. Så er du ikke ærgerlig bagefter
Stay tuned and close that gap…