Stor lokal opbakning til navnestrid om “Cold Hawaii”
PR meddelse ang. Cold Hawaii navnestrid.
Surfklubben har NASA indgivet indsigelse mod EU-registreringen af “Cold Hawaii” som varemærke indenfor kategorierne beklædning og smykker, men blev den 22. december 2011 oplyst at OHIM´s kendelse ikke var faldet ud til NASA´s fordel. NASA har ikke ønsket at en enkelt virksomhed skulle opnå eneret til brugen af Cold Hawaii i en eller flere kategorier. Den oprindelige tanke har været,- og er; at Cold Hawaii skal være frit tilgængeligt og til rådighed for de virksomheder der måtte ønske det. NASA er dermed blevet efterladt med en regning for advokatbistand på kr. 35.000 +moms,- en situation flere lokale virksomheder finder urimelig og nu griber til lommerne for at afhjælpe. Og det i sådan grad at NASA holdes skadefri. “Cold Hawaii” er et værdifuldt brand, det er et begreb der vinder stadig større anerkendelse og er værd at værne om. Afgørelsen har skabt klarhed om i hvilke sammenhænge “Cold Hawaii” må bruges kommercielt og understeger endnu engang værdien af Cold Hawaii.
Kommentar Westwind Klitmøller,- Rasmus Fejerskov:
“Jeg synes det er brandærgeligt, at “Cold Hawaii”, der er bygget op omkring noget lokalt og hører hjemme i Thy forsvinder ud af hænderne på os.
Firmaet der vil have retten til Cold Hawaii har intet med området at gøre og bør heller ikke have eneret til at bruge Cold Hawaii i en eller anden sammenhæng”.
Det hører til lokalt og skal være på lokale hænder og det synes jeg er værd at kæmpe for.”
Kommentar Feriepartner Vorupør,- Jan Brusgaard:
“Jeg mener, at ”Cold Hawaii” i dag er noget, som de fleste forbinder med Thy og mere specifikt Klitmøller. Det bør ligge alle i lokalområdet på sinde, at begrebet fortsat kan anvendes, som det er tiltænkt, nemlig som en betegnelse for det helt unikke stykke Danmark, som vi kan byde på her i Thy. Det er slet ikke til at forstå, at en udefrakommende virksomhed skal have eneret på at bruge det i en speciel sammenhæng. Som Thybo er jeg dybt forarget og forurettet!”
Men det slutter ikke her; MEP Ole Christensen har nu valgt at bringe sagen op i Bruxelles og rejst spørgsmålet om hvordan “Cold Hawaii”, der er en anerkendt stedbetegnelse ikke blot i Danmark, men i hele Europa, kan bliver underlagt regler som i værste fald kan forhindre andre end det pågældende tyske firma i at bruge navnet i kommercielt regi i Europa Kommisionen.
Kommisionen forventer at svare på dette indenfor 4-6 uger.
Politisk konsulent for Ole Christensen, Thomas Heidener oplyser desuden af man vil kontakte ambassaden i Bruxelles og gøre opmærksom på at man er gået ind i sagen.