SuperX - danish material?
Den nyeste konkurrenceform i international windsurfing, SuperX, har fået enorm fokus og har pustet liv i sporten med blandingen af slalom og freestyle. Vi kaster i denne artikel lidt lys på SuperX og ser på om Danmark også skal kaste sig over det.
Hvis du sidder og tænker over hvad f. SuperX skal det da lige kort skitseres. Et race indeholder et felt på 8-10 mand. Feltet starter side om side oppe på land ca 10-20 meter fra kysten (også kendt som en le-mans-start) – sejlerne står med deres udstyr i hånden. Når starten går skal de ud på en downwind-slalombane og undervejs skal de hoppe over forhindinger (bøjer), samt lave forskellige moves.
Da SupeX blev testet af på Fuerte af sidste år skulle man på hvert ben smide et forudbestemt freestyle move så som frontloop, flaka, spock o.lign. desuden skulle der ved hver mærke runding smides en duckjibe.
Udstyret man bruger til SuperX er en blanding af freestyleudstyr (god styring og kontrol) og slalomudstyr ( rawpower). – Producenterne har selvfølgelig udviklet specielt udstyr til denne disciplin – de mest markante og udstyret i det hele taget tager vi op i en kommende artikel her på riders.dk.
– Så skulle vi have selve afviklingen på plads og jeg er sikker på at du allerede nu kan forstille dig at dette umuligt kan gå stille for sig.
Men for at få et bredere syn på SuperX har vi interviewet den danske worldcup-sejler Robert Sand (D-62) (fanatic,simmer) mens han ligger og træner i Syd Afrika.
Robert har, som en af de få danskere som deltager i SuperX må du kunne give dit syn på disciplinen. (de skarpe øje har set robert s optræde i SuperX på fuerte bl.a. i den nyeste windsurffilm – plug n’ play)
Robert Sand i action på fuerte.
Er det ikke lidt kemikaze sådan at sejle dødsslalom (hjelmen er ikke en man har på for at have et sted til sine stickers) – og så oven i købet blande det med freestyle?
Jo det har du fuldstændig ret i. Det er temmelig mad. Op til konkurrencen på Fuerteventura, som var den første SuperX nogensinde, snakkede vi sejlere meget om at, det kunne gå hen og bliver farligt når man kommer flyvende rundt på banen og skal lave tricks. Vi sejler meget tæt, specielt rundt om bøjerne og pontonerne i vandet. De er 8 meter brede, de lyder måske lige umiddelbart som meget, men er starten meget tæt, så er der trængsel når den første ponton skal forceres, der er 8 med i hvert heat, så der er ikke meget plads til siderne. Af samme årsag skal alle bære hjelm og finnerne skal være afrundede, så de ikke kan save en hjelm midt over.
Har du nogensiden smacket (sejlet ind i) en bøje i SuperX?
Jeg var med til nogen af test sejladserne på Maui sidste forår. Og på min allerførste tur sad jeg fat på en ponton, man står ret hurtigt på røven i sådan en situation. Men skal holde øje med mange ting, de andre sejlere, timing så man kan ramme et stykke chop og komme over forhindringen, samtidig med at man holder fuld gas, med et sejl der er minimum½m2 større end det man normalt ville bruge. Samtidig ligger det i baghovedet, at hvis du ikke er sidst og står på røven, kan de der ligger bag dig, så nå at reagere inden de sejler ind i dig? Men efter den første vandtur er det gået nogenlunde siden, vi begyndte hurtigt at lave frontloops og spocks henover dem, man finder ret hurtigt ud af det. Vi rammer jævnligt hinanden og mærkerne vi skal runde under heats. Det må man gerne. Jeg blev ramt midt i luften af Kevin Mervissen og fik en ordentlig tur i drinken ud af det.
Når le-mans starten går i SuperX, får man så ikke lyst til bare at skrige for sindsygt og forsøge at skræme de andres løbe bane af allerede fra starten af?
Man må ikke løbe og skærme de andre af i starten og jeg tror heller ikke det kan betale sig, der er kun en måde og det er direkte mod vandet. Man er totalt oppe og køre i starten og det bliver ikke bedre mod slutningen af heatet. Jeg lå ret godt placeret efter de første to sejladser på Fuerteventura som 13´er. Går du videre i første runde, skal du sejle to heats mere, enten om placeringerne 1-8 eller 9-16 afhængigt af hvordan det går i semi´en. Og det er virkelig hårdt at sejle så mange heats. Men prøver bare at koncentrere sig om sin egen sejlads, eller det gør jeg ihvertfald.
Er superX ikke en god chance for de lidt ældre i WorldCuppen til at få et comeback – her tænker jeg på dem som i tidernes morgen var gode i slalom – versus alle de helt unge freestylekanoner der er?
Jo,- det vigtigste er at få en god start og have masser af fart, de fleste faldt af en enkelt gang, i hvert heat sidste år, men der var manøvrerne også anderledes. Jeg tror det bliver vigtigere med planing og boardspeed i år, for alle kan lave loops og spocks. Robert Teriitehau er tilmeldt den første Super X konkurrence vi har i år! Han er sikkert ikke helt stiv i sine spocks, jeg kan ikke forestille mig ham træne dem ret meget. Men hvad han ikke har i spocks har han helt sikkert i Mad Factor. Det skal nok blive underholdende…..
Hvad er fedest; freestyle eller superX?
Jeg har tidligere sejlet en del freestyle og synes det var rigtig sjovt. Men over det seneste år, har jeg har mistet gejsten lidt til freestyle, alt det jeg kan lide at lave på et windsurfboard, involverer en bølge, waveperformance er hvor mit hjerte er. Høje spring og radikal waveriding, jeg er super amped på at sejle wave og tænder ikke rigtig på at snurre rundt på en sø mere.
Freestyle er dog midt i en udvikling, hvor mange af de nye ting foregår i luften, der er flere fede spring der er kommet på banen. Men det er også noget, der foregår med en bølge og gerne med mindre sejl og det synes jeg er sjovt. Goitere, monkeyflips og airchachoos for eksempel. Jeg synes det er alletiders at folk sejler freestyle, der er mange, der ikke har adgang til ordentlige bølger til hverdag og jeg vil også fortsat sejle lidt freestyle, men mere for at træne min SuperX og hygge mig.
Har du nogensinde sejlet slalom før SuperX?
Ja et par heats, jeg sejlede det for mange år siden, dengang jeg var junior sejler. Jeg var ikke særlig god til det. Super X passer mig lidt bedre, jeg har en god størrelse til det, sejler ikke super stærkt men ok, jeg kan lave manøvrerne og så skal man helst være lidt mad og ikke være nervøs for at få en skramme i lakken.
Kunne du finde på at stille op til lidt slalom action i den danske rangliste hvis det virkelig blæser?
Ja jeg regner med at deltage i hele den danske rangliste i både Formula og Slalom i år, det bliver enormt spændende. – Nej.
Kunne du forstille dig SuperX som disiplin i Danmark? Evt. Med lidt mere lempede regler inden for de trixxx der skal fyres af?
Ja sagtens, man behøver ikke mere vind end til Freestyle og det er spændende at se på for tilskuerne, de har nemt ved at overskue det. Jeg mener at reglerne for Super X er blevet ændret for i år, så manøvrerne der skal udføres kun omfatter frontloops og spocks i begge retninger. På Fuerte var der alt muligt forskelligt fra runde til runde, nu er det mere overskueligt.
– Tak for svarene champ – så må du gerne tage på vandet igen.
Som Robert slutter tager vi den op igen og ser på om SuperX er danish material.
Personligt synes jeg det kunne være super grineren. I sommer prøvede jeg banen på Fuerte og det giver altså lidt ekstra at der er i der bøjer i vandet – for ja det ser skide let ud at komme hen over dem, men hvis du timer springet forkert eller du er i en bølgedal idet der skal springes kan det sagtens ende med et smack hen over bøjen 😉 – selve freestylemoves‘ne er slet ikke mig og det magter jeg slet ikke og derfor har tanken streifet mig at man muligvis burde lave en lidt lettere reglsæt i dk hvis det skulle på programmet. Således at man i den bedste række sejlede efter PWA regler, mens man i den næste bedste række bare skal lave 360ere på halvvindsbenene.
Selve fartelementet i SuperX er en af de helt store forcer idet er lig med action og det kan hjælpe folk (som mig) der ikke smider trixxx‘ne perfekt, men sejler ok stærkt til at få en fed oplevelse.
Dette giver jo en åbenlyst link nemlig at man samler slalom(formula)drengene og freestyle(wave)drengene til fælles stævner og på den måde får samlet windsurfingdanmark endnu mere. Alene dette synes jeg er grund nok til at teste disciplinen af i Danmark. Jeg håber i vil give jeres syn på denne artikel og ideen om SuperX i dk i vores forum
– smid et indlæg her>> http://www.riders.dk/windsurf/forum.asp?forumId=1390
Som skrevet tidligere ser vi i den kommende tid på SuperX udstyr og vi følger selvfølgelig den internationale SuperX-scene tæt.