Update fra Jesper Orth i Australien
Hej Folkens
I får lige en dugfrisk update her fra Perth, West Australien.
Det er altid motiverende for mig at læse historier på Riders fra rundt omkring i verdenen, samt hvad der sker i Danmark, så derfor går I heller ikke fri for at høre lidt om, hvad der rører sig for mig her I Perth – West Australien.
Som de fleste ved, er månederne fra september til februar rimeligt suveræne her i WA, med massere af vind, bølger m.m, så de ting skal jeg ikke ”kede” jer med i denne omgang.
Når vi kommer til marts og april, tynder det lidt ud i de gode dage. Turen går så til Maui for nogle ugers tid med test af sejl og slalomtræning, samt lidt fotosession for vores Severne Sails katalog.
Fra januar af begynder vi så småt med Severne prototype sejl på 2011 sejlene. Ja, man tror jo næsten det er løgn, da man jo næsten lige har afsluttet 2010 sejlene (som mange ikke engang har sejlet med endnu) og så går vi med et direkte over i 2011. Vi går dog målrettet fremad og er kommet godt ud af startblokken med nogle lovende sejl, hvor vi allerede har sat rammerne for størrelser (jeg snakker her mest om racesejl som Code Red og Overdrive). Ydre dimensioner bliver også lagt på bordet ligesom generelle designændringer bliver foreslået. Sejlene skal være hurtigere, accelerere mere, bedre kvalitet, mere bundtræk og mere top end (ikke noget nyt her). Jo større produktion af sejl vi laver, desto længere tid i forvejen skal alt besluttes. Materialer skal bestilles, udkast med mængder af sejl skal laves og der skal laves skal bestilles tid på fabrikken i Kina. Alt skal spille, og der er ikke meget plads til fejl, så der er da altid en del press på, som så bliver skruet yderligere en del op, når vi nærmer os deadline engang i efteråret.
Ind imellem design, testing, kundeservice, recuts osv., bliver der heldigvis også spenderet masse timer på vandet.
Træningsmæssigt vil jeg sige, at jeg bruger næsten 90% af tiden på at prøve nye ting af (F.eks. rykke rundt på trimmet, skifte finner, skifte master, prøve andre sejlpinde). Nogle dage kan jeg hurtigt gå igennem 4-5 finner, 2-3 sæt sejlpinde, 2-3 master og selvfølgelig forskelligt trim af track position, fodstropper, bom højde, udhal m.m. Jeg bruger en del GPS information, men bedst er selvfølgelig en god testpartner.
Målet er at have ydet 100% på at få tunet alt gearet ind, så der kan ”slappes” max af under de kommende konkurrencer.
Når vi kommer til april, så skulle alt gearet være mere eller mindre ”låst ind”. Dvs. for PWA slalom registrerer vi 6 sejl og 3 boards, så alt skal være top tunet og klart til kamp på det tidspunkt.
At møde op til et event uforberedt er det værste. Man står der og ved ikke rigtig, om det er 38 eller 40 finne, der er bedst, og skal nedhalet bare have max eller ikke meget?
At være velforberedt er en stor del af det at konkurrere.
I april tager vi som sagt to uger til Maui, hvor vi tester de første proto-sejl og ser om vores retning med sejlene holder. Vi laver recuts på sejlene, tester flere recuts og faar på den måde lagt linien for all sejlene. Dette år har vi jo Bjørn Dunkerbech på teamet, så vi vil selvfølgelig teste en del med ham. Der bliver ”linet” op med diverse store navne, så man kan se, om man med helt fremme i feltet. Personligt kan jeg sige, at det spændende to uger. Det er det, fordi jeg mest har testet for mig selv her i Australien og taget min egen retning med valg af udstyr og trim. Sammenligning er altid en god ting.
Det bliver også et gensyn med min gode ven og PWA-rejsepartner Kurosh Kiani, som har fået en masse træningstimer i benene derovre på Maui. Så det bliver spændene at se, hvor langt vi er kommet i forhold til hinanden.
Man kan godt blive lullet lidt i søvn nogle gange, hvis man konstant sejler med de andre gode sejlere, og man får lænet sig meget op af, hvad de får til at sejle stærkt, som måske ikke altid er det hurtigste for en selv. Så tiden i WA nyder jeg for ”isolationen”, og det at man kan gå sin egen vej.
Når vi er tilbage fra Maui, er der en lille måned, hvor vi forbereder de nye formula-sejl prototyper til at blive testet i Danmark. Det næste hak på slalomsejlene bliver diskuteret, og nye prototyper bliver lavet. I Danmark mødes jeg med min trofaste teamrider Brian Røgild, der er involveret i vores R+D, og vi bruger en hulens masse tid på at teste sejlene i de ”gode gamle danske skiftende forhold”. Så står den ellers på at recutte sejlene (ændre faconen, agterlig spænding, sejlpinde m.m.) og så teste igen. Og igen. Setuppet er super effektivt og vi gør som regel rigtig god progress. Min søsters lade bliver flittigt brugt som R+D center, og jeg har opsat et sybord med maskine til de utallige recuts jeg laver. Jeg er så on/ off i Danmark de næste 3-4 måneders tid, og PWA slalom bliver kombineret med at teste i Danmark.
Alt den viden vi får fra den intense udvikling med racesejlene bliver derefter brugt til at lave en del tilsvarende designændringer på de resterende sejlserier.
Det var lige lidt nyt herfra. Nu skal jeg til at pakke for Maui.
Venlig hilsen
Jesper
Tekst: Jesper Orth