Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Artikel: Interview med Jonas Kældsø D-72

windsurf

Interview med Jonas Kældsø D-72

Fakta
Navn og sejlnummer:
Jonas Kældsø DEN-72
Alder: 21 år
Hjemstavn: Svendborg
Resultater: #10 Kieler Woche, #1 NM, #1 DM, #27 VM
Køretøj: Den lille Partner aka. Pizzabilen

Jonas Kældsø startede allerede som 5-årig med at windsurfe for sjov. Men det var jollerne, der trak og gav Jonas mange flotte resultater i sejlsport. Han har arbejdet professionelt som sejlsportstræner i en årrække, blandt andet som landstræner for Zoom8-joller og Optimister . Efter flere år på sidelinien fik Jonas blod på tanden for at søsætte sin egen sejlerkarriere igen og har sat ambitiøst mål om OL deltagelse og medaljer i 2012.

I efteråret kan du møde Jonas rundt omkring i landet og prøvesejle RS:X sammen med ham

Da du valgte at satse på din egen karrierer, faldt valget på windsurfing. Hvorfor?
Windsurfing er en helt unik form for kapsejlads. Alt foregår med høje hastigheder og samtlige beslutninger tages på en brøkdel af et sekund. Der ud over stiller olympisk windsurfing fysiske krav der langt fra bliver krævet i de andre olympiske sejlklasser. Kort sagt, action og kondition…

Hvad er forskellen mellem RS:X og Formula?

RS:X er strengt One-Design som betyder alt udstyret vi sejler på er ens, hvorimod man i Formula har frit valg af producent, størrelse osv. Inden for nogle simple regler. Det betyder også at vi på RS:X sejler med det samme udstyr uanset forholdene. Vi sejler med 9,5 m” rig og 66 cm. finne lige meget om det blæser 15 m/sek. eller 2 m/sek.

I Formula-diciplinen sejler man som udgangspunkt kun, når man kan plane. På RS:X sejler vi i alle forhold – også de forhold, hvor man ikke kan plane. Her er teknikken helt anderledes da man bruger brættets indbygget sværd til at krydse med. I ikke planingsforhold må man modsat de andre OL klasser pumpe alt det man vil, hvilket betyder at sejladserne i tynd luft er meget fysisk krævende.

Syntes du at OL-udstyret skulle være mere som almindeligt Formula?
RS:X’en er et kompromis-sæt der kan lidt af det hele. Det går fornuftigt i hård luft og sejler også acceptabelt i let luft. Et Formulabræt sejler hurtigere i planingsluft end RS:X’en og i tynd luft er de gamle Mistral One Design også hurtigere. Men som OL bræt er det vigtigste at det kan sejle i alle forhold og at alt udstyret er ens. Jeg mener det er et ganske fint kompromis-sæt.

Mange windsurfere opfatter RS:X som noget tungt og klodset udstyr, som man kun gider sejle, for at komme med til OL. Passer det?
Som sagt; det er et kompromis-sæt der kan det hele… Det har næsten dobbelt så mange liter som et Formula-bræt, sværd og stor masteskinne, så selvfølgelig vejer det også mere…

Hvad kan RS:X som du ikke har oplevet i andet windsurf ?
Konkurrencen er helt unik i OL klasserne. Også i windsurf er niveauet i OL klassen mange gange højere end i de tilsvarende klasser. Fra de forskellige landes forbund og unioner bliver der brugt uanede midler og kigger man bredt på OL klasserne, er det generelt her, at der bliver brugt allerflest timer på vandet. Det er også her, at der bliver trænet mest målrettet med professionelle fysiske trænere, sejltrænere osv.

Foruden det franske powerhouse Antoine Albeau der surfer stort set alt med sejl på, stiller der ikke mange top PWA sejlere op i RS:X. Hvad tror du det kan skyldes?
Olympisk windsurf kræver en helt anden træningsindsats – Både fysisk og også timemæssigt på vandet – end mange af PWA stjerne ligger for dagen. Der er derfor rigtig langt til toppen i OL klassen – Både for PWA stjerne og for os andre. Jeg tror, at hvis du var PWA stjerne og kunne leve af dine pengepræmier, så ville du heller ikke bruge meget tid på en klasse uden pengepræmier og hvor du skulle ofre alt din tid på det ene sæt udstyr?

Fordi RS:X er en OL klasse har I en landstræner tilknyttet. Hvad kan han give?
Masser af feedback. Han hjælper os med alt tænkeligt. Blandt andet at planlægge sæsonen og få kontakt til de rigtige diætister, fysiske trænere, det mentale osv. Han er en ekstrem stor hjælp på vejen.

Samarbejdet mellem en træner og udøver er som regel en meget kompleks sammensætning,

men generelt hjælper han os til at opnå et endnu højere niveau og præstere endnu bedre til træning og til stævnerne.

Hvad kan han ikke?
Der er mange ting han ikke kan, men så hjælper han os som regel med at få kontakt til de folk der vitterlig er eksperter på det område.

En paparazzi skød jer under 0-vind træning ud for Hellerup Havn. Fortæl lidt om strategien bag den type træning.
Vi sejler kapsejlads i stort set alle forhold, derfor bliver vi jo også nød til at træne i alle forhold.

Der var ikke noget vind den dag, men vi har allerede oplevet at sidste halvdel af en kapsejlads foregik helt uden vind og så er det squ træls ikke at kunne køre sin førsteplads hjem, fordi man ikke lige kunne sejle i de forhold.

Hvad har forholdet mellem timer med fysisk træning og timer på vandet været for dig i år?
Ca. 50/50

Får al den fysiske træning og pumpning i let vind dig til at drømme om sejlbåde igen?
Ja, en gang imellem gør det, men det er på den anden side også fedt at kunne pumpe sig tilbage i en sejlads efter en måske dårlig start.

Hvis en ung frisk dreng eller pige gerne vil i gang windsurfe, hvorfor skulle han så satse på RS:X?
Fordi niveauet er så mange gange højere end alt andet windsurf. Hvis man virkelig vil konkurrere med de absolut bedste surfere er RS:X klassen stedet. Samtidig er man også sikker på at få sejlet – Man behøver ikke en vis vindgrænse eller at bruge den første halve million på udstyr, så man kan konkurrere om top3 placeringerne i alle forhold.

Du holder nu ”ferie” efter en tour de force gennem Europa til stævner i Holland, Tyrkiet og Kiel. Fortæl os hvordan det var at være on the road?
Dejligt! En masse gode oplevelser og ikke mindst en hel masse god windsurfing.
Der er snart gået 10 måneder af 2006 og samlet har jeg været hjemme i ca. 2 måneder. Så jeg er efterhånden vandt til at leve sammen med mit udstyr og af grejet man nu har i bilen.

Der er heller ingen vej uden om. Vi bliver nødt til at høre om dine oplevelser ved EM i Tyrkiet, hvor du sejlede en prik hjem i anden sejlads?
Det er en helt ubeskrivelig følelse at kigge sig over skulderen og se konkurrenterne runde bundmærket mens man selv gør klar til at runde topmærket. Det var squ en fed sejlads, hvor jeg havde fået luret taktikken på banen ordentligt og for en gang skyld formåede at holde mig stående på brættet.

Og på falderebet. Hvad står RS:X for?
Det ved jeg faktisk ikke…

Har du fået blod på tanden og ønsker at vide mere om RS:X, kan du møde Jonas Kældsø forskellige steder i DK.

Klik her og læs mere om de lokale sejklubber der arrangerer disse seminarer. Støttet af NeilPryde og Dansk Sejlunion

Du kan følge Jonas Kældsø tæt på hans site www.jonaskaeldso.com

Read more

business

PRESS RELEASE: GOODHAskis.com

Så er den her, svensken overrasker endnu engang. Nu har de lavet et nyt skimærke: GOODHA; de er billige, men fuld af kvalitet!

Læs mere
snowboard

Dragon signer Hannibal Søberg

Young Bug, Hannibal har virkelig vist Danmark hvem han er. Det er ikke længe siden vi kunne bringe nyheden om hans optagelse ved Team Danmark - Nu har Dragon signet ham!

Læs mere