Interview med Roger Henriksen
Først lidt facts: Hvad er din højde og vægt? Det synes jeg er interessant, når speed trods alt handler om en del kampvægt.
Ha ha … Så dét er dit første spørgsmål? Jamen kropsbygning er da selvfølgelig vigtig inden for speed. Jeg er små 2 meter eller 1,98 meter og 98 kg. Der skal ikke være nogen tvivl om, at en høj dude som ”bag’er” en del vægt kan holde en større klud. Windsurfing er jo bare ren fysik hvor det gælder om at styre alle kræfterne fra vinden, vandet og udstyret. Hvis man er højere og tungere end gennemsnittet kommer man jo længere ud at hænge fra udstyret og kan bruge vægten til at holde et større sejl end de andre.
Det skal så lige siges, at man ikke automatisk sejler hurtigt bare fordi man har størrelsen med sig. Det gælder om at have styr på hele pakken. Her tænker jeg trim, taktik, psyke, forberedelse, erfaringen, osv. Speed er ikke bare en ”hoved-under-armen” disciplin hvor det gælder om ”bare at holde fast”, som man er tilbøjelig til at tro i starten.
Min størrelse er en af grundene til at jeg kastede mig ud i det her speed-bonanza. Men man finder hurtig ud af at der skal meget mere til for at klare sig i World Cuppen
Hvad ligger du pt. på verdensranglisten?
Når den opdaterede liste kommer ud ligger jeg nummer 19 efter i alt 7 stævner. Ved årets udgang har vi været i alt 300 deltagere fordelt på internationale og nationale stævner. Sæsonen er dog ikke slut endnu og der er mulighed for at hente et par placeringer.
– chill’er efter heat
Hvordan har du forberedt dig igennem sæsonen til disse speedstævner?
Sprut, damer og gambling, og rigtig meget af det… Nej, jeg bruger hverken træningsskemaer, psykologer, coach og diæter osv. hvis det er det du tænker på. Ikke endnu i alle fald.
Det som er mest brugbart til at forberede sig, er at tænke på alle de uforudsete ting som kan ske. Dvs. sikre sig at man har udstyr til alle typer forhold, og gennemtænke alle de forskelle måder udstyret kan trimmes på. Det gælder også om ikke at tænke så meget på alle de praktiske ting. Så alt omkring transporten og opholdet skal bare være på plads så hurtigt som muligt.
Rent fysisk er der én meget vigtig ting jeg har lært, og det er, at underarmene er mest udsatte i speed. Selvom man kun sejler 20 sekunder igennem banen er det meget intense sekunder og efter 1 time med mange runs kan man knap nok holde om bommen hvis man ikke er i træning. I enkelte heats er armene syrede så meget til at bommen bare glider ud af hænderne uden at man kan gøre noget. Så når jeg river jern i gymmet hænger jeg fra en chin-up bar 20 gange i 30 sekunder ad gangen.
Hvilke stævner har du været til?
I år har planen været at tage en fuld sæson med de største og nærmeste stævner. Altså, VM, EM, det svenske mesterskab, og Production Worlds. Flere stævner kan ikke klemmes ind pga. mit fuldtidsjob.
Er det noget andre sejlere også har mulighed for at stille op i, og evt. gode råd?
Uden tvivl, man skal bare kaste sig ud i det! Karpathos er et godt sted at starte. Man kan flyve direkte dertil med charterfly fra Kastrup, stemningen er afslappet, der er masser af vind og meget lidt chop. Det er også et sted kæresten eller familien vil synes om. I Chris Schill Pro Center hvor stævnet afholdes kan man endda leje et speedbræt og nogle sejl. Mere skal der ikke til. I kan gå ind på ISWC hjemmeside www.speedworldcup.com og læse hvordan I tilmelder jer touren.
Hvilket udstyr anvender du til speed?
De første sejl jeg købte var et par Tushingham’s X-15. Men de faldt fra hinanden da de blev rigget op første gang og Tushingham ville ikke erstatte dem. Det var et stort tilbageslag, da der kun var få uger til mit første stævnet. Heldigvis var jeg i kontakt med Loft Sails Importøren Andreas Hermann, som hurtigt kunne levere fulde rigge. Det har været et godt valg. Loft Sails Blade er et hurtigt sejl til rimelige penge. Servicen fra designeren Monty Spindler er også top notch. Han sender øjeblikkeligt reservedele, når man får brug for det. Bladen er p.t. nummer 2 på ISWC’s verdensranglisten over produktionssejl.
Brædderne er en Warp Speed 50 og en Warp Slalom 58 fra Exocet. Det samme som Ben Van Der Steen står på. Og det går jo også strygende for ham.
Jeg begyndte på Selectfinner, som jo har en lang tradition for speedfinner. Men deres modeller er generelt meget stive og meget lidt tilgivende. Det er derfor blevet til Techtonics Falcon F1, som er bløde G10 finner hvor liftet let kan vandre op og ned. Det betyder at brættet kan holdes mere stabilt. De er det sikre valg når man er begynder.
Kommer vi ikke til at se noget til dig herhjemme i Danmark?
Helt sikkert! Men vi har desværre ikke speedstævner i Danmark endnu. Forhåbentlig kan vi få en rangliste op at køre næste år, for vi har så mange potentielle speed-spots. Den anden dag kiggede jeg hele Danmark igennem på Google-earth, for at finde alle spots herhjemme. Og der er minimum 30 spots. Det er helt wack! Æbelø, Albuen, Helnæs, Avernakø, Samsø, Livø og Bogø er bare nogle få af dem.
Der er store kanoner som Albeau, Dunkerbeck og Diethelm foran dig. Hvad er det der gør forskellen på din speed og deres?
Det enkle svar er, at jeg er en amatør og de alle er professionelle som lever af at konkurrere. De har jo gjort det her i et par årtier, hvor jeg i stedet har taget en uddannelse og kører en karriere. Til VM på Fuerteventura var der stor forskel i farten på amatørerne og PWA-sejlerne. Albeau, Diethelm og Dunkerbeck sejlede alle 40 knob i op til 2 meter høje bølger. Jeg nåede op på 33 knob. Det taler vidst for sig selv.
Når dét så er sagt, er det ingen grund til at tro at en amatør ikke kan klare sig godt i World Cup’en.
Se på sejlere som Philip Adamidis og Chris Lockwood. De er begge amatører og er hverken høje eller tunge, men de har bare erfaringen der skal til for at sejle kun 1-2 knob langsommere end mestrene. Det er dét som er så gnarly ved speedsurfing. Det kræver ikke at man dyrker det fuld tid for at være med i verdenstoppen.
Men lad os prøve at sammenligne nogle billeder jeg har taget med. De viser godt hvad forskellene er.
På det første billede ser vi hvordan Antoine udnytter sin vægt optimalt. Han har helt strakte arme og ben. Han skyder hofterne frem for at kunne få overkroppen længere ud fra sejlet. Selv hans hoved er lænet meget bagover Sejlet er lukket helt af og brættet hælder lidt mod læ for at bruge railen så man ikke driver sideværts. Hans stance er helt låst og kan modstå de gusts som kommer.
Ser man i stedet på min stance er den det stik modsatte. Jeg får aldrig brugt min vægt optimalt. Mine arme og ben er bøjede. Min overkrop er hel lodret med hoften skudt tilbage. Brættet hælder mod luv og kan derfor drive lidt sideværts hvorved jeg taber værdifulde meter. Herudover er sejlet ikke lukket af og trækker ikke med fuld kraft. Og hvis jeg rammes af en gust bliver jeg let trukket ind over brættet og trykker det ned i vandet. Hovedårsagen til at min stance er så dårlig har været at bommen sidder for højt og trapezlinerne er for lange.
Det er sådan nogen ting som tager flere knob ud af ens topfart. Det er svært at se når man sejler men så snart der er billeder på bliver det meget mere tydeligt. Det handler alt sammen om at få trim og stance til at spille sammen. Er bare en enkelt ting trimmet forkert taber man 10 pladser, er det to ting taber man 20 pladser til osv.
Målsætning for resten af sæsonen og 2009?
Næste stop på touren er Production World Championship ved Dungarvan i Irland. Det begynder om tre uger og er det sidste stævne i år. Målet for 2008 har været at slutte top 20 på verdensranglisten efter min første hele sæson. Med kun ét stævne tilbage ser det ud til at lykkes.
Næste år tager jeg ét stævne ad gangen. Det gælder jo om at have det sjovt med det man laver. For mig er windsurfing ikke en livslang drøm der skal udleves for enhver pris. Men på længere sigt skulle en top 10 placering på ranglisten være mulig. Der er lang vej endnu. Måske skulle jeg droppe sprutten og damerne. Det kan være der er et par knob i det. Haha…
Roger, tak for denne gang. Vi glæder os til at høre mere fra dig i fremtiden
Selv tak, det har været en fornøjelse!
– Short stop for ikke at flyve ind i klipperne på Karpathos.