Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Artikel: The Kiani travel guide

windsurf

The Kiani travel guide

Når man skal på farten med sit windsurf grej er der en del udfordringer man bliver mødt med som er gode at have overvejet inden man tager afsted hjemmefra. Om man skal til worldcup eller bare på ferie surf, er der nogle retningslinier som er gode at overholde så man kommer helskindet frem med sit udstyr. De rutinerede ved allerede hvad jeg snakker om, så denne artikel går mere til dem som skal ud og rejse med udstyr for første gang eller dem som har brug for lidt pakke og rejse tips.

For mit eget vedkommende begynder jeg allerede at overveje hvordan jeg vil pakke mit udstyr en del tid før jeg skal afsted. Mangler jeg en speciel taske, spørger jeg venner om de har en jeg kan låne eller overvejer at anskaffe mig en selv. Hvis man planlægger at rejse meget, har jeg lært at det er en god idé at anskaffe sig de antal tasker man skal bruge allerede fra starten af sæsonen. En god sailbag, rummelig boombag og trippel boardbag er gode at have, da man har masser af plads at gøre med.

3 boards, 6 sejl, 6 maste, 4 bomme, finner og tilbehør er hvad jeg medbringer til et slalom worldcup. Og hvordan får man det pakket sammen til noget som tilnærmelsesvis kan flyttes rundt på og rejses med? Ja et af de første tip jeg selv fik for mange år siden var, at man under ingen omstændigheder må lave sine tasker for tunge. Det er næsten med garanti at noget går i stykker i dem, da der typisk vil blive smidt rundt med dem hvis man skal ud og flyve. Lad os tage det et skridt ad gangen


Sejl

Anskaf en sailbag som kan håndtere lidt slag og med en god lynlås. Jeg plejer at pakke mine sejl og maste sammen. På billedet er mastene allerede pakket ned i tasken, men gemt godt væk mellem sejlene så de ikke nemt bliver mast. Ja man skal faktisk forstille sig den værste situation tasken kan komme ud for når man pakker, for det får vildt mange slag når man rejser.

Her ses oppakning af grej inden transfer til lufthavn fra et stævne.


Boards

Find noget pap og læg det nederst i boardbag´en for ekstra beskyttelse. Det vejer ikke mega meget og kan lige tage det ekstra slag som måtte komme.

Det er vildt nedtur at komme frem med hul i bunden af boardet, så dette er ret vigtigt at gøre noget ud af. Med en trippel boardbag er det vigtigt at lægge noget imellem boardsene samt tage fodstropperne af alle baords. Husk i øvrigt at åbne luftskruen på boards inden flyveturen for en sikkerheds skyld. Jeg har mange gange været ude og flyve med boards uden at åbne luftskruen, men det kan ikke skade at åbne det, for der er vidst noget med at boardet ikke har godt af de forskellige lufttryk uden at kunne ”ånde”

Beskyt bagenden af boardsene ekstra godt. Læg en våddragt, bobbelplast eller pap rundt om, og så skulle man gerne snart være sikret. Hvis man går esktra op i det kan man lave samme trick på snuden af sine boards.

Boom

Et af de ting som efter min mening har været undervurderet er en god boombag. I min boombag kan jeg uden problemer have 4 slalom bomme, dragte, finner og tilbehør.

Hvis man er lidt øm over for sine bomme kan man lægge en våddragt rundt om bomhovedet for lidt beskyttelse. Når nu alt er kommet ned i min boombag, ender den faktisk med at være ret tung, så det er godt at bruge nogle våddragte til beskyttelse her og der.

Tag en god stor sprit tusch og skriv navn på alle tasker, gerne med stor skrift så det let kan identificeres. Det er en god hjælp når man har mistet sin baggage og skal have det fundet igen.


Tilbehør

Tag det vigtigste med til at reparere board og sejl. Specielt hvis man skal til konkurrence er det super vigtigt at have noget med man kan reparere med når det nu engang går galt og man smadrer noget. Noget hurtig tørrende to komponent, ding stick, sandpapir, fil, gaffa tape, nedstryger og en god hobby kniv er en god start på et godt ”repair kit”. Saml det hele i en pose og smidt det ned i den ene ende af boardbag eller ned i boombag.

Stropper til at spænde udstyret fast på taget af en bil er en absolut nødvendighed når man skal ud og rejse. Man kan risikere at få brug for det ved så mange tilfælde, at det er en stor synd at glemme dem hjemme. Smid dem ned sammen med alt andet tilbehør, og så har man den ”sikkerhed” når situationen kommer.


I lufthavnen

Her kommer den rigtige udfordring. Der findes rigtig mange hemmeligheder og teknikker for hvordan man får sit udstyr med til den rette pris.

Der er nogle få retningslinier man skal følge inden man skal afsted og nogle man skal følge når man står der på selve dagen og kvinden i check in disken ligner et spørgsmålstegn og ringer chefen op. Nogle ting lærer man selv på den ”hårde” måde og andre ting er gode at samle op fra venner og bekendte. Ring og spørg, det vil hjælpe i sidste ende. Jeg har selv måtte støtte mig til mine læremestre Røgild og Kruppa i lang tid før jeg selv kunne klare skærerne selv.
Undersøg flyselskabets regler inden du bestiller, og har du bestilt, så find den side på nettet hvor de rette priser står og print det ud. Ring ind til flyselskabet og prøv at få dem til at skrive det ind i bookingen at du medbringer surfgrej. Det optimale er at få noget på skrift. Så er man helt sikret når man kommer ud i lufthavnen.
Står man der på selve dagen, er det nogle ting man skal undgå. Man skal BESTEMT ikke ud i afregning pr. kilo, og man skal gøre alt hvad man kan for at man ikke bliver sendt til billet kontoret for at aftale pris. Få aftalen fra den person som sidder i check-in disken medmindre man er absolut uenig. Derudover handler det om at kunne lave en blanding af ydmyghed og skarphed når man snakker med både flyselskabet og personalet i lufthavnen. Så vær forberedt så du har en kommentar til alt hvad der bliver spurgt om. I en periode satte jeg mig også ind i hvilke fly typer og deres laste egenskaber samt hvilke mål booking systemet hos flyselskaberne godtager. Alt sammen giver dig den fornødne overskud til at være ”på beatet” med hvad der foregår. Rejser man f.eks. med formula grej og skal checke ind i T2 i CPH lufthavn, er det næsten sikkert at man kommer i ballade, da scanneren der, næsten ikke kan køre de brede boards igennem, så det handler om at behandle baggage personalet godt og hjælpe dem så godt man kan på vej. Der findes mange tips og tricks på dette område og man kunne sikkert skrive en bog om det, men det handler også om at prøve det af selv og se hvordan man klarer det.


Slutningen

Du er nu kommet frem sammen med alt dit baggage og skal have det båret ud så du kan komme afsted og på vandet. Smid det hele op på en vogn og afsted, men tidligt vil du sikkert støde ind i en forhindring, da vognen ikke kan køre sidelæns og dit udstyr ligger på tværs på vognen.
En god teknik er at løfte baghjulene på vognen og man kan nu køre den hvilke vej men nu vil hvis man f.eks. skal igennem en smal passage. Jeg så det blive udført flere gange inden jeg tog det op selv. Efter et par ganges øvelse er man en mester til det, og man behøver ikke at slæbe sit baggage ud styk for styk.

Så er der kun at skynde sig ud og afsted, hvor man sikkert vil få brug for sine stropper. God tur.

Kurosh Kiani

Point-7, Starboard, Riders

Read more

windsurf

Lars Petersen blogger

Lars Petersen bloggere videre fra Klitmølller om hans surfture..

Læs mere
surf

Surfing Ireland

Plasma Team rider Eno Kløft tog fra det solbeskinnede Danmark med rutefly fra Billund til Dublin. Herfra en køre tur på et par timer og derefter et idyllisk landskab med gode surf muligheder!

Læs mere