Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Artikel: Ven Rundt 2010

Neilpryde

Ven Rundt 2010

En jyde i Sverige…

Det var med stor forventning, at jeg søndag morgen drog af sted mod færgen i Århus. Jeg var på vej til Vedbæk for at deltage i Ven Rundt. Ved færgen mødte jeg Thomas Svendsen. Thomas havde valgt, at bruge sin sidste sponserede færgebillet på denne sejlads, hvor han med en god placering kunne konsolidere sin samlede føring i året udgave af Neilpryde Ø-Grandprix. Personligt var det med en vis spænding, at jeg skulle deltage i denne sejlads. Med kun få års windsurfing erfaring på Limfjordens ”flade” vande, havde jeg stor respekt for de sejladsmæssige forhold vi kunne forvente i Øresund. Vejrudsigten lovede 7-9 m/s fra vest, så jeg var dog optimistisk. Velankommet til Sjællands Odde havde vi nu halvanden times kørsel til Vedbæk. Med solbriller og iPod, som spillede sød musik i øret, kørte jeg nu ud ad på Holbæk motorvejen i frisk tempo. Motorvejs kørsel er trivielt – men ret effektiv og pludselig opdagede jeg, at jeg som ved et trylleslag var endt på Amager! Enten havde jeg kørt lidt for stærkt eller også var mine tanker i Jylland… Nu havde jeg travlt – igennem det indre af København og tilbage på Helsingør motorvejen, af ved frakørsel 12 og fremme ved Vedbæk Sejlklub et kvarter før skippermødet. Ikke den bedste start på sejladsen, men for god ordens skyld skal jeg lige nævne for de andre jyder, at ”Den Lille Havfrue” stadig er i Shanghai og først forventes hjemme igen den 30. november!

Vedbæk Sejlklub’s Surfafdeling har sit eget klubhus, som ligger stemningsfuldt placeret i den sydlige del af havnen. Deltagerne var ved at samles på klubbens store træterrasse, som ligger orienteret ud mod sandstranden. Skippermøde blev afviklet kl. 12.00, hvor formand for Surfafdelingen, Thoke Eriksen bød deltagerne velkommen. Starten var planlagt til kl. 13.00, og efter en strand-start skulle deltagerne ud og holde Ven om styrbord. Syd for øen skulle sejlerne igennem en port, inden turen igen gik de 10km tilbage til Vedbæk. Sejlerne skulle være særlig opmærksomme på skibsfarten i området, da deltagerne flere gange skulle krydse den store skibsrute i Øresund. I perioder er trafikken tæt, og skibene kommer ofte med overraskende høj fart. Havnene langs Sjællands østkyst ligger som perler på en snor, og på afstand kan det være svært at skelne de enkelte havne fra hinanden. Det er tidligere sket, at arrangørerne har måttet hente deltagere i Skodsborg eller i Rungsted, som ligger 4 km nord for Vedbæk! Deltagerne blev opfordret til, at de på turen ud til Ven fandt tydelige pejlemærker, som kunne bruges på tilbageturen. Sikkerhedsmæssigt havde klubben to både på vandet. Det var påbudt sejlerne at bære redningsvest og at have en mobiltelefon med under sejladsen.

Freeride, slalom, formula og longboard udstyr lå rigget til på stranden. Selv havde jeg kun medbragt formula udstyr og valget stod nu imellem 9.8 eller 10.7 Helt inde under land var der vinden svag – men længere ude kunne man sikkert forvente god vind. Min erfaring rækker til at være fortrolig med at sejle 10.7 på Limfjordens vande i en vindstyrke på op til 10m/s – så det blev 10.7 der blev rigget til. Efter en hurtig omklædning var jeg klar til start.

Sejlerne linede op langs stranden og alle stod klar til strand-start. Starten gik som planlagt. Jeg måtte snor starte i den svage vind, så jeg var den der sidst forlod stranden. Futtede ud langs stenmolen og ud i Øresund. Først et par lette vindstød, og så konstant vind – et par hurtige pump, i fodstropperne og så af sted. Vejret var fantastisk og med Ven i sigte, havde vi nu 10 km halvvindssejlads mod øens nordkyst. I starten var vandet fladt. Jeg spottede flere drivende tangøer, men min orienteringssans var skærpet, så jeg kom godt uden om de største. God balance, læ krængning på brættet og god fart. Jeg avancerede hurtig og efter kort tid lå jeg nu placeret på en ”sikker” 4. plads. Helt i front var det Kasper Juul Larsen, Thomas Svendsen og Max Nielsen der førte an. Vinden og søen var tiltagende, og forholdene bliver efterhånden mere udfordrende jo tættere vi kom på Ven. Personligt har jeg fået mange øretæver, når jeg har sejlet slør i bølger. Jeg har det med at sejle brættet for fladt og på et tidspunkt plejer jeg at begrave stævnen i en sø, for derefter at blive rykket voldsomt rundt! Så jeg har fokus på kontrol – læ krængning og et konstant tryk på finnen. Nord for Ven går jeg tæt på land, hvor bølgerne efterhånden har en pæn størrelse. Så jeg har bagerste fod inde i kyllingestroppen det meste af tiden. Må laver nogle kursændringer for at komme uden om to store sten, som svagt bryder vandoverfladen. Mine arme er efterhånden ved at være godt brugte, og til min overraskelse opdager jeg, at Heine ligger lige bag mig til luv. Foden flyttes ud i yderste fodstrop, farten stiger og brættet slår smut over bølgerne – eventyrligt! Men nej – mister fokus og bliver rykket rundt. Op på hesten igen og af sted. Thomas Svendsen har nu fået god kontakt med Kasper Juul, og Max Nielsen tager et ordentligt ben mod Sverige. Jeg kommer rundt om øens nordkyst sammen med Heine, dyb slør, udhal slækkes helt og lange trapezliner og af sted imod Sverige. Får pludselig en SMS, der er overskud, så jeg må lige tjekket om det min kære fra Jylland – nej det var bare en velkomst hilsen fra det svenske telefonselskab! Vinden øger og ligger i perioder på 11-12m/s og på øens østkyst taber jeg riggen et par gange i vendingerne, så mine arme er godt medtaget. Deltagerne har skudt en god fart, hvilket er kommet lidt bag på arrangørerne, så Kasper Juul og Thomas Svendsen må holde en kort pause på øens sydside, imens de afventer at gaten ligges ud. Jeg kommer rundt om øens sydkyst lige efter Heine, finder gaten og går ud på kryds mod Vedbæk. Da jeg kommer fri af øen er søen tiltaget. Bølgerne er nu en del større end dem jeg kender fra Limfjorden, og jeg har svært ved at finde en god balance. Brættet opfører sig som en blanding imellem en ubåd og en flyvemaskine. Tre gange kommer der luft under brættet, og jeg mister helt kontrollen. Det kommer lidt bag på mig – men nu er helt udsolgt! Jeg ringer til arrangørernes nødtelefon, og bliver hurtigt samlet op. På vej ind må jeg konstatere, at kravet om medbragt mobiltelefon fungere super godt. Følgebådene blev udnyttet optimalt, og man kunne hurtigt og effektiv indsætte hjælpen, hvor der var behov. Helt i front er Thomas Svendsen trukket fra Kasper Juul, og han bliver noteret som hurtigste mand med en sejltid på 01:26:33

I land stod Vedbæk Sejlklub klar med varm kartoffel- og porresuppe til deltagerne. Jeg indtog den på terrassen, hvor der var en god og afslappet atmosfære. Da alle var kommet sikkert i havn var der præmieoverrækkelse med fine lodtrækningspræmier fra Ø-Grandprix sponsorerne.

Placeringer fordelte sig således:

Placering Navn Sejlnr. Klub Sejltid
1 Thomas Svendsen D-51 AAWK 01:26:33
2 Kasper Juul Larsen D-11 Furesø 01:34:35
3 Heine Andersen D-378 SKIW 02:24:15
4 Erling Tind D-128 Sydhavn 02:41:15
5 Erik Jacobsen 1110 SWC 02:59:15
6 Bent Niss D-58 NWK DNF
6 Brian Madsen S Helgoland DNF
6 Mads Glensdal D-63 Helgoland DNF
6 Tore Jensen Helgoland DNF
6 Christian Lindholst Helgoland DNF
6 Max Nielsen D-88 Lynæs DNF
6 Mads Lolle Lynæs DNF

Thomas Svendsen har deltaget i 5 sejladser i året udgave af Neilprydes Ø-Grandprix, og med dagens sejer har han nu sikret sig den samlet sejr – stort tillykke.

I du interesseret i yderlig information, kan du altid finde billeder og resultater fra årets sejladser på www.Neilpryde.dk

Til slut vil jeg gerne takke Vedbæk Sejlklub for en fantastisk dag, som bød på en sikker – men udfordrende sejlads – super forplejning og godt samvær. Vi ser frem til Ven Rundt 2011- en sejlads, som bestemt fortjener større deltagelse!

Bent Niss, Koordinator for Neilpryde Ø-Grandprix

22. september 2010

Read more

Formula

Skive får VM til byen i 2011

Efter lang tids forhandling med Formula Windsurfingorganisationen, er det lykkedes for Skive Windsurfingklub at trække VM for ungdom og masters til byen i 2011. Det var en stolt formand Christen J...

Læs mere
ski

Freestyle.ch 2010

Freestyle.ch står for døren. Det er ensbetydende med, at en ny sæson er på trapperne. I år har Riders.dk valgt at steppe deres game op ved, at sende en mand i marken. Troels Iversen er den udsendt...

Læs mere